28 maart 2024

Verschillende posities van Jupiters manen

Home Forums Astrocorner Verschillende posities van Jupiters manen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #86198
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Door de jaren heen heb ik Jupiter met z’n manen gefilmd. Er is een opname bij die ik zelf nog steeds fascinerend vind. De manen van Jupiter staan in een driehoek en ziet er zo onwerkelijk uit. Terwijl ik wat opnames bij elkaar gezocht had, ontdekte ik iets dat mij eerder niet was opgevallen. Wat het is weet ik niet, maar ik heb het omcirkeld in het filmpje.
    (Bekijk het in een volledig scherm)

    #86221
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Wist je dat:

    In 1676 stelde Ole Rømer de lichtsnelheid vast op 225 000 km/s. Hij vond deze snelheid door de tijden te vergelijken, waarop de maan Io van Jupiter achter Jupiter (eclips) tevoorschijn komt (zie de precieze beschrijving bij Meten van de lichtsnelheid). In 1849 bepaalde Fizeau het met een draaiend tandrad tot op ongeveer 5% nauwkeurig (en met een iets andere methode halveerde hij het jaar daarop zijn meetfout nog). Foucault verbeterde dit nog met een draaiende spiegel. Michelson kwam in 1903 tot 299 940 km/s.

    De huidige definitie van de meter, en daarmee de exacte waarde van de lichtsnelheid, dateert uit 1983. Toen werd door de 17e CGPM de meter geherdefinieerd als “de lengte van het pad dat het licht aflegt in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1/299.792.458 deel van een seconde.”Als gevolg van deze definitie is de lichtsnelheid in vacuüm exact 299.792.458 m/s en is het een gedefinieerde constante binnen het Internationale Stelsel van Eenheden. Betere experimentele technieken hebben daarom geen invloed op de waarde van de snelheid van het licht, maar zorgen in plaats daarvan voor een nauwkeurigere definitie van de meter.

    Ole Rømer —> https://nl.wikipedia.org/wiki/Ole_R%C3%B8mer

    #86768
    Tomas
    Deelnemer

    Dat ziet er wel spannend uit !

    Ook fijn, dat je toevallig meebewoog met de “geschrokken asteroïde” …!

    #86769
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Zou het een geschrokken asteroïde zijn geweest die plots afboog met een enorme snelheid? Je ziet dat wel meer op die NASA filmpjes, maar daar wordt nooit wat over gezegd.

    In de loop der jaren heb ik heel wat filmpjes geschoten en dan ga je dingen herkennen zoals vogels die door het beeld vliegen. Deze “asteroïde” lijkt mij geen vogel.  Het is de vraag wat mijn telescoop wel en niet kan waarnemen.

    Waarom zie ik bijvoorbeeld geen ruimtepuin (het grotere ruimteafval) als daar zoveel van rond de aarde valt.
    Monique Shrugging: Light Skin Tone on EmojiOne 3.1

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.