19 maart 2024

Waarheid of een fictief verhaal?

Home Forums Astrocorner Waarheid of een fictief verhaal?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #100239
    Avatar fotoMonique
    Sleutelbeheerder

    Stefan Denaerde, “Buitenaardse beschaving”

    Het verhaal begint als Stefan met vrouw en kind op de Oosterschelde vaart. Hij merkt dat het kompas kapot is en hoort daarna een hoog geluid en komt zijn boot tot stilstand op een vreemd voertuig. Hij ziet een lichaam voorbij drijven en probeert het individu te redden, dat lukt. Hij ziet dat het geen normaal mens is. Kort daarop komt een soortgenoot uit het voertuig naar hem toe en kijkt Stefan intens aan.
    Nog een individu verschijnt. De twee wezens gaan staan en begroeten hem met een langzame buiging. Ze zijn ongeveer 1.40 meter lang en hebben een mechanisch klinkende stem. Zij spreken hem in gebrekkig Engels aan. Na een kort gesprek nodigen ze Stefan uit voor een tweedaagse excursie in hun voertuig. Ze geven hem een blokje metaal mee als souvenir als Stefan zegt dat hij eerst met zijn vrouw en kind wil overleggen. Het vreemde voertuig blijkt een vliegende schotel te zijn met een diameter van 16 meter. Stefan neemt de uitnodiging aan…


    Stefan Denaerde, pseudoniem van Ad Beers:

    A.C.M. Beers was een geslaagd auto-importeur die voorkomt in de Quote top 100 van rijkste Nederlanders van 1990. Geschat vermogen: 185 miljoen gulden. Hij overleed onverwachts in 1998.
    In 2003 is er weinig over Denaerde te vinden op internet, de verwijzingen zijn 9 jaar later, maart 2012, legio. Googelen op zijn naam levert vele treffers op en zelfs een YouTubefilmpje met een interview van ruim veertig jaar geleden. Denaerde zegt daarin 46 te zijn. Ad C.M Beers is vermoedelijk in 1998 plotseling op 75-jarige leeftijd overleden.

    Ook bijzonder: op 15 november 2011 verschijnt er opeens een herdruk van zijn eerste boek Buitenaarde Beschaving, opnieuw bij Ankh-Hermes in Deventer (dat voortgekomen is uit Kluwer, die de eerste druk verzorgde). Dit boek deed indertijd veel stof opwaaien. Maar of je het nu als klinkklare onzin afdoet, of juist wel geboeid raakt door de beschreven mogelijkheden, vaststaat dat in dit geschrift uit 1969 zaken staan die sneller waarheid zijn geworden dan toen voor mogelijk werd gehouden. Zo wordt er overduidelijk een beschrijving gegeven van een e-reader. (Men zie 7e druk, bladzijde 97.) Wij kunnen ons nu amper meer voorstellen dat we ons toen zoiets amper konden voorstellen. De buitenaardse wezens waarmee Denaerde in contact komt (Iarganen) beschikten over tablets waarop informatie stond opgeslagen. Dit schrijft Denaerde in een tijd dat internet nog niet eens in de kinderschoenen stond en draadloze communicatie zich, unidirectioneel, beperkte tot radio en televisie. Een plat vierkant bordje waarop je informatie tevoorschijn kon toveren was letterlijk sciencefiction.
    Link: https://stefandenaerde.nl/

    Zelf denk ik dat het interview (best serieus gepresenteerd), een toneelstukje is dat aansluit op het boek.

    Radiogesprek: http://mijke.goedgehost.nl/uitzendingen/Denaerde.mp3

    #100241
    Stijn
    Deelnemer

    Waarom denk je dat het een toneelstukje is?

    Het is zo gemakkelijk om alles wat we niet kunnen verklaren maar als onzin te bestempelen.

     

    #100242
    Avatar fotoMonique
    Sleutelbeheerder

    Een aantal jaren geleden kwam ik dit op YouTube tegen. Aan de hand daarvan ging ik verder zoeken naar wat daar meer over bekend was. Wie was die man? Hoe zit dat met het interview? Klopt de info omtrent die meneer op de verschillende sites? Enfin, het kwam allemaal wel overeen met elkaar. Het ging om het boek dat hij geschreven had. Daarnaast ging het om zijn beleving wat hij meegemaakt zou hebben. Op de vraag of het waar is geeft hijzelf geen duidelijk antwoord. Hij laat dat aan de lezers over omdat wat hij beleefd heeft niet uit te leggen valt.

    Een paar jaar geleden las ik over dat filmpje dat het interview een soort promotie voor het boek was. Zover ik begreep was het de bedoeling om dat interview zo op te nemen alsof het waargebeurd was. Ik heb niet meer kunnen achterhalen waar dat nou stond. Regelmatig verdwijnen er sites.

    Het boek heb ik niet gelezen, maar mensen die dat wel gedaan hebben reageren meestal positief. Er wordt in het boek apparatuur beschreven die toen nog lang niet bestond (zoals een tablet, soort Google Translate) Maar ja, er zijn wel meer mensen die iets fantaseren wat decennia later werkelijkheid wordt.

    Rond 42:45 (radio-interview) Zegt hij:” Het gaat er niet alleen om dat het leuke of goede verhalen zijn, maar bij alle verhalen gaat het om een ding: is het waar? In dit geval doelt hij op het einde der tijden en de anti Christ.
    Aan de andere kant kun je dat dan ook bij zijn verhaal afvragen. Het is zijn belevenis en interpretatie. Hij zegt ook dat de toekomst het zal leren.

    Klinkt mij te vaag. Kom dan met een aanvullende prognose en een goede onderbouwing.

    Citaat: “Het is zo gemakkelijk om alles wat we niet kunnen verklaren maar als onzin te bestempelen.”
    -Zo zit ik niet in elkaar. Dat zou wel erg kort door de bocht zijn.


    Kort samengevat denk ik dat het een indrukwekkende fantasie is die wij niet groter moeten maken dan het is.

    Link: http://coenvermeeren.nl/interview-met-stefan-denaerde/

    #153440
    Planeten Paultje
    Deelnemer

    Ik heb indertijd het eerste boek “Buitenaardse beschaving” gelezen, niet het tweede. Toen het als e-book uitkwam heb ik dat meteen gekocht. Ik zie het als SF, nooit gedacht dat het iets anders zou zijn. Maar onder die deken van SF zit een boel maatschappijkritiek. Ik kan het boek alleen maar aanraden, zeer de moeite waard, los van dat het onvervalste Nederlandse SF is ;-).

    Misschien is er een bescheiden parallel te trekken met “Monus, de man van de Maan”, uit begin vijftiger jaren van de vorige eeuw. Ook prima Nederlandse SF en ook met maatschappijkritiek van de hand van A.D.Hildebrand.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.