25 april 2024

Waarom zo'n haast om naar de maan te gaan?

Home Forums Astrocorner Waarom zo'n haast om naar de maan te gaan?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #105702
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Waarom is de interesse in de maan weer hot?

    In de video:
    Is het de komst van commerciële ruimtevaart door mensen als Richard Branson (Virgin), Jeff Bezos (Amazon en ruimtevaartbedrijf Blue Origin) en Elon Musk (Tesla en SpaceX) die bijdragen aan de nieuwe interesse in de maan?

    Waarom stuurde Israël de “lunar library” naar de maan? Deze bevat een handleiding voor 5.000 talen, de volledige Engelse Wikipedia, een verzameling liedjes, kindertekeningen en geschriften over de Israëlische cultuur en geschiedenis en is ontworpen om 6 miljard jaar mee te gaan.
    De kleine DVD bevat verder de bouwstenen van de menselijke beschaving in 30 miljoen pagina’s aan informatie.

    https://www.newsweek.com/first-israeli-spacecraft-moon-had-secret-mission-take-30-million-page-library-1348670

    https://www.joods.nl/2019/03/israels-maanlander-beresheetheeft-de-geschiedenis-van-de-mensheid-aan-boord/

    Dit soort vragen komen langs, maar waarom moet dat allemaal vóór 2029?
    Is er meer aan de hand? Waarom lagen al die ruimteagentschappen eerst achter hun bureau te slapen en is er ineens haast om naar de maan te gaan en de maan te gaan civiliseren?

    Winking Monique Face on Facebook 3.1

    #105703
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Misschien een stukje psychologie? Als één het initiatief neemt snel naar de maan te gaan, dat andere naties dan direct zoiets hebben van ‘hé, wij mogen niet achterblijven, dat is gezichtsverlies’.

    #105718
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Dat is duidelijk dat men sowieso niet wil achterblijven ten opzichte van andere naties. Binnen 10 jaar de boel daar op de rit te zetten is nogal de druk extra opvoeren.
    Toch vraag ik mij af waarom dan niet eerder? Tien jaar geleden had toch ook gekund?
    De technologie van 10 jaar geleden was zo slecht toch niet?

    Ik had dat SF-filmpje (link) van spits ook bekeken, best heel erg goed gedaan. De “lunar library” was het enige dat ontbrak (gekheid)

    Ik kijk er wel naar uit dat we op de maan verder gaan onderzoeken en wellicht een unit daar gaan neerzetten. Wie weet is het over 15-20 jaar zelfs mogelijk om een retourtje maan te doen met de familie Grinning Monique Face With Smiling Eyes on Facebook 3.1

    #105924
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Eén ding wil ik toekomstige astronauten die naar de maan gaan wel meegeven: je moet geen bonen op de maan eten.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.