Site pictogram Astroblogs

Voor het eerst is een ‘fast radio burst’ live waargenomen

De Parkes Radio Telescoop in Oost-Australië. Credit: Swinburne Astronomy Productions

Ze worden al enkele jaren waargenomen, eerst zes stuks met de Parkes Radio Telescoop in het oosten van Australië in 2007 werden gezien, daarna nog eentje met de Arecibo radiotelescoop in Puerto Rico: Fast Radio Bursts (FRB’s), ook wel de Lorimer uitbarstingen genoemd, naar één van de ontdekkers. Al deze extreem kortstondige uitbarstingen van radiostraling, met een duur van ongeveer een duizendste seconde, waren achteraf in de data gezien. Maar door gebruik van nieuwe technologieën zijn Australische sterrenkundigen onder leiding van Emily Petroff (Swinburne University of Technology) er in geslaagd om zo’n FRB live waar te nemen – FRB 140514 voor de meeschrijvers. Hieronder de waargenomen piek in de radiostraling.

Credit: Swinburne Astronomy Productions.

Hij vond plaats op 14 mei 2014 en het was opnieuw de Parkes telescoop waarmee dit werd waargenomen. Uit de gegevens kan men afleiden dat de bron van de FRB op 5,5 miljard lichtjaar afstand staat. Direct na de waarneming werden diverse telescopen over de gehele wereld ingezet om te kijken of er naast radiostraling ook andere straling van de bron kwam, net zoals de ‘nagloeiers’ bij gammaflitsers.

Met verschillende instrumenten werd geprobeerd de FRB ook in andere golflengtes waar te nemen. Credit: Swinburne Astronomy Productions.

Met de Swift telescoop zag men in de richting twee röntgenbronnen staan, twee quasars met actieve zwarte gaten, maar al snel bleek dat deze niets met de FRB te maken hadden. Uiteindelijk vond men geen andere straling. Op grond van deze non-detectie vallen enkele kandidaat-bronnen voor de FRB’s af, zoals gewone supernovae en langdurige gammaflitsers. De Parkesgroep kon zien dat de straling gepolariseerd is – het radiosignaal was voor 20% circulair gepolariseerd – en daaruit kan men afleiden dat er in de bron sprake is van magnetische velden. Men schat dat bij deze FRB in één milliseconde net zoveel energie werd geproduceerd als de zon in één dag uitzendt. Wellicht dat botsingen van zwarte gaten of bevingen in neutronensterren de bron zijn. Enkele weken geleden werd ook een verband gelegd tussen FRB’s, zwarte gaten en donkere materie. Meer live waarnemingen van FRB’s moet hier duidelijkheid in brengen. Bron: Science Daily.