Site pictogram Astroblogs

Wetenschappers creëren magnetisch “wormgat”

Voorstelling van een wormgat. Credit: Deselect/Pixabay

Wetenschappers hebben een magnetisch systeem gemaakt dat zich gedraagt als een wormgat – het klinkt als science fiction, maar in werkelijkheid is het een belangrijke ontdekking die vorige week verricht is door wetenschappers van de Universiteit van Barcelona. Het systeem kan een magnetisch veld versturen tussen twee punten in de ruimte, via een tussenliggend pad dat magnetisch gezien onzichtbaar is. Vanuit het oogpunt van het magnetisch veld gedraagt het systeem zich als een wormgat, alsof het magnetische veld door een extra ruimtelijke dimensie reist!Het idee van een wormgat is in 1935 voorgesteld door niemand minder dan Albert Einstein (en z’n assistent Nathan Rosen). Hij realiseerde zich namelijk dat het volgens zijn algemene relativiteitstheorie is toegestaan dat twee punten in de ruimte via een “brug” met elkaar verbonden worden. Via zo’n “wormgat” (officieel een Einstein-Rosen-brug) kun je supersnel tussen twee plaatsen in de ruimte reizen, mits die twee plaatsen door zo’n wormgat met elkaar verbonden zijn. Vandaar dat wormgaten een dankbaar onderwerp zijn in de science-fiction, aangezien je in theorie veel sneller dan het licht kunt reizen als je gebruik maakt van zo’n ruimtetunnel. Helaas hebben we geen enkel bewijs dat wormgaten ook echt bestaan.Maar we dwalen af: wat hebben de Spaanse wetenschappers dan uitgespookt? Nou, wat zij gemaakt hebben is niet per se een wormgat door de ruimtetijd – ze wekken eerder de illusie van een wormgat. Je moet hun uitvinding eigenlijk zien als een soort “onzichtbaarheidsveld”. Het systeem dat ze ontwikkeld hebben bestaat uit een balletje van zo’n 45 millimeter in doorsnede, dat is opgebouwd uit drie lagen. De eerste laag is simpelweg een bol van ferromagnetisch materiaal. Binnen die laag bevindt zich dan een laag die is opgebouwd uit supergeleidend yttrium. Tenslotte bevindt zich binnen de supergeleider dan weer een magnetische spiraal.

Voorstelling van een magnetisch wormgat. Credit: Jordi Prat-Camps and Universitat Autònoma de Barcelona.

Zodra een magnetisch veld het bolletje aan de ene kant binnentreedt, komt het aan de andere kant weer tevoorschijn als een monopoolachtig veld. Binnen het bolletje was echter geen spoor zichtbaar van het magnetische veld! Dankzij dit “wormgat” kon het magnetische veld reizen tussen twee punten in de ruimte via een pad dat magnetisch gezien niet te detecteren is. Het veld verdwijnt dus op het ene punt en komt op het andere punt weer tevoorschijn, alsof het door een andere dimensie is gegaan.Waarom is dit belangrijk? Het betekent dat een magnetisch veld kan reizen van de ene kant van het bolletje naar de andere kant, zonder merkbare effecten. Als je een magneet binnen het bolletje zou plaatsen, zou deze op geen enkele manier beïnvloed worden door het magnetische veld dat door het bolletje reist. Natuurlijk is het magnetische veld wel degelijk in het bolletje aanwezig – het is simpelweg onzichtbaar gemaakt. Dat betekent dat het geen wormgat is zoals Einstein het bedoeld heeft – het is gewoon een trucje, een illusie.Goed, wat hebben we er dan aan? Volgens de betrokken wetenschappers kan hun ontdekking ervoor zorgen dat MRI-scanners veel nauwkeuriger worden. Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van drie detectoren in plaats van één. Op die manier kan tijdens een MRI-scan tegelijkertijd foto’s gemaakt worden van je knie, je lever en je hoofd. Ze zullen elkaar niet verstoren, omdat hun magnetische velden onzichtbaar zijn. Ook vormt het magnetische “wormgat” een volgende stap naar een echt onzichtbaarheidsveld. Bronnen: Scientific American & IFL Science.