Site pictogram Astroblogs

Massieve Ster SN 2023ixf spuwt massa van ongeveer één zon uit vlak voordat hij in een supernova explodeert

Ster SN 2023ixf, die in zijn eindstrijd enorme hoeveelheden materie uitspuwt. Credits; Melissa Weiss, Harvard CfA

In het Windmolenstelsel, bevindt zich de ster SN 2023ixf, die in mei j.l. in een supernova geëxplodeerd is. Het was de heftigste supernova explosie in tien jaar. De Japanse amateurastronoom Kōichi Itagaki ook wel bijgenaamd de ’top supernova hunter’, ontdekte dat deze massieve ster in de periode net voor zijn explosie enorme hoeveelheden materie de ruimte in geslingerd heeft, een hoeveelheid die nagenoeg gelijk is aan de massa van onze zon. Deze ontdekking van Itagaki zou nieuw inzicht in de dood van massieve sterren kunnen geven. In de nacht van 19 mei voerde Kōichi Itagaki zijn reguliere supernova-onderzoek uit met behulp van telescopen in drie afgelegen observatoria verspreid over het land, in resp. Yamagata, Okayama en op het eiland Shikoku.

Amateurastronomen hebben een lange geschiedenis in het ontdekken van exploderende sterren voordat de professionals ze opmerken: Itagaki heeft er meer dan 170 binnengehaald, waarmee hij net het aantal van meer dan 150 van de Britse amateurastronoom Tom Boles heeft verslagen. De ster SN 2023ixf, bevindt zich in het nabijgelegen Windmolenstelsel/M101 (Eng. ‘Pinwheel Galaxy’), dat zich op slechts 20 miljoen lichtjaar afstand bevindt in het sterrenbeeld de Grote Beer. Het stelsel is een populair stelsel om waar te nemen; het is belangrijk m.b.t. tot supernova-observaties er snel bij te zijn, astronomen willen graag meer weten over wat er gebeurt direct na de explosie, maar deze wordt vaak pas enkele dagen erna opgemerkt. waardoor ze de vroegste stadia niet kunnen zien. En gezien hoe dichtbij SN 2023ixf relatief was, en hoe vroeg hij werd geïdentificeerd, was het een uitstekende kandidaat voor nader onderzoek. Itagaki vroege andere astronomen direct om hulp.

Zo contacteerde Itagaki o.a. Astronoom PhD. Daichi Hiramatsu (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), en Hiramatsu en zijn collega’s schoten te hulp, door o.a. de 6,5-meter Multi Mirror Telescope (MMT), in Arizona, ter beschikking te stellen. Ze maten het lichtspectrum van de supernova en hoe dat licht in de weken erna veranderde.  Het spectrum van SN 2023ixf liet zien dat het om een type II-supernova ging: een categorie supernova-explosies waarbij een ster betrokken is met meer dan acht keer de massa van de zon, de ster bleek inderdaad zo ’n 8 tot 10 keer de massa te hebben als die van onze zon. Het spectrum was ook erg rood, wat wijst op veel stof nabij de supernova, het absorbeerde blauwere golflengten maar liet de rodere door. Dit was vrij typisch maar de curve, een lichte, was bijzonder. Meestal ervaart een type II-supernova heel vroeg in de evolutie van de supernova een zogenoemde ‘schokuitbraak’, wanneer de explosiegolf zich vanuit het binnenste van de ster naar buiten uitbreidt en door het oppervlak van de ster breekt. Toch ontbrak er een hobbel in de lichtcurve van de gebruikelijke lichtflits die voortkwam uit deze schokuitbraak. Het kwam een aantal dagen niet opdagen, en wat dit dit een supernova in ‘slow motion’ of was het iets anders vroegen de astronomen zich af.

Betelgeuze, een ster die zijn massa verliest naarmate hij het einde van zijn leven nadert, Credits; ESO/Digitized Sky Survey 2, Davide de Martin

Zware sterren werpen vaak massa af, zoals bijvoorbeeld Betelgeuze eind 2019 en begin 2020, toen deze ster een wolk van materie uitbraakten met een massa van tien keer onze maan, die een deel van het licht van Betelgeuze blokkeerde, waardoor deze zwak leek. Betelgeuze is echter nog niet klaar voor een supernova, en tegen de tijd dat dit wel het geval is, zal de uitgeworpen wolk zich ver genoeg van de ster hebben verwijderd om de schokuitbraak onmiddellijk zichtbaar te maken

“De uitgestelde schokuitbraak is een direct bewijs voor de aanwezigheid van compact materiaal als gevolg van recent massaverlies. Onze nieuwe waarnemingen brachten een aanzienlijke en onverwachte hoeveelheid massaverlies aan het licht in het laatste jaar vóór de explosie,”, aldus Hiramatsu. Hiramatsu stelt dat bij de explosie van een instabiele ster, die nadat hij enorme hoeveelheden materiaal uitspuwt, er een stofwolk rondom deze ster ontstaat, en dat de supernova-schokgolf dus niet alleen door de ster zelf heen moet breken, en deze uit elkaar blazen, maar dat het ook door al dit uitgestoten materiaal heen moet voordat het zichtbaar wordt. Blijkbaar duurde dit enkele dagen voor de supernova in kwestie. Bij SN 2023ixf bevond het uitgestoten materiaal zich nog steeds heel dicht bij de ster, wat betekent dat het pas onlangs was uitgeworpen, en astronomen hadden dat niet verwacht.

Een artistieke impressie van de explosie van SN 2023ixf in een cocon van onlangs vrijgekomen stellaire materie. Credits; Melissa Weiss, Harvard CfA