19 maart 2024

De echte Tatooine is gevonden: planeet Kepler-16b draait om twee zonnen

Credit: Science@NASA

Het was dertig jaar geleden in de film Star Wars de plek waar zowel Anakin Skywalker als zijn zoon Luke Skywalker opgroeiden: de planeet Tatooine, draaiend om twee zonnen. Die wereld blijkt echt te bestaan, want in het stersysteem Kepler-16, 200 lichtjaar van ons verwijderd, bevinden zich twee zonnen én een om beiden draaiende exoplaneet! De planeet werd gevonden na analyse van de lichtcurves van meer dan 150.000 sterren, die door de ruimtetelescoop de afgelopen twee jaar zijn verzameld door Laurance Doyle (SETI Instituut in Mountain View, Californië) en z’n team. Vanaf de aarde gezien duikt af en toe de ene ster voor de andere, een dipje in de lichtcurve van de helderste ster veroorzaakt. Af en toe bleek er nog een extra dipje voor te komen en dat bleek na veel onderzoek veroorzaakt te worden doordat dan Kepler-16b voorlangs schuift, een planeet die ongeveer zo groot als Saturnus is en die half gasachtig half rotsachtig is. De grootste ster heeft 66% van de massa van de zon, de kleinste van ’t stel slechts 20%. Iedere 229 dagen draait Kepler-16b één rondje om de sterren, vergelijkbaar met Venus, die er 225 dagen over doet één keer om de zon te gaan. Echte Anakin Skywalker’s en Luke Skywalker’s zullen er op Kepler-16b niet rondlopen, want de planeet ligt buiten de bewoonbare zone, de zone waar vloeibaar water kan voorkomen. De twee zonnen geven veel minder warmte dan de zon en daarom is hun bewoonbare zone veel kleiner. Oh ja, voor wie Stars Wars niet kent – huh, kan dat? Ja dat kan – hier een impressie van Tatooine:

Credit: Lucas Films/Disney

Bron: NASA.

1. "echte Luke Skywalkers zullen er niet rondlopen… want de planeet ligt buiten de 'habitable zone'". Dit is niet alleen een hele premature opmerking , maar inmiddels gewoon misleidende informatie. NASA wetenschappers die dagelijks met de Kepler missie bezig zijn hebben gezegd dat het hele concept van habitable zone opnieuw geformuleerd kan worden. Ze hebben in dit systeem bijvoorbeeld dusdanig complexe orbits en in een ander systeem dusdanig complexe gravitationele touwtrekkerij geobserveerd, dat er nu sprake lijkt te zijn van een dynamische zone waar condities voor leven zoals wij dat kennen mogelijk is. De temperatuur in de atmosfeer van 16b alleen al schommelt tussen 30 graden.

Daarbovenop komt dat het concept van de habitabele zone gebaseerd is op onze ene enkele voorbeeld van hoe leven mogelijk is, namelijk in het koolstof-water zonnestelsel van ons; wie zegt dat er niet honderden verschillende vormen van leven mogelijk zijn in de melkweg.

2. De NASA zelf zegt in z'n bron: "Unlike Star Wars’ Tatooine, the planet is cold, gaseous and not thought to harbor life." Het zijn niet het wel of niet liggen van de planeet in een bewoonbare zone rondom Kepler-16, maar de eigenschappen van de planeet zelf, die verhinderen dat er Luke Skywalkers zullen rondhobbelen.