17 december 2017

De echte Tatooine is gevonden: planeet Kepler-16b draait om twee zonnen

Het was dertig jaar geleden in de film Star Wars de plek waar zowel Anakin Skywalker als zijn zoon Luke Skywalker opgroeiden: de planeet Tatooine, draaiend om twee zonnen. Die wereld blijkt echt te bestaan, want in het stersysteem Kepler-16, 200 lichtjaar van ons verwijderd, bevinden zich twee zonnen

1. "echte Luke Skywalkers zullen er niet rondlopen… want de planeet ligt buiten de 'habitable zone'". Dit is niet alleen een hele premature opmerking , maar inmiddels gewoon misleidende informatie. NASA wetenschappers die dagelijks met de Kepler missie bezig zijn hebben gezegd dat het hele concept van habitable zone opnieuw geformuleerd kan worden. Ze hebben in dit systeem bijvoorbeeld dusdanig complexe orbits en in een ander systeem dusdanig complexe gravitationele touwtrekkerij geobserveerd, dat er nu sprake lijkt te zijn van een dynamische zone waar condities voor leven zoals wij dat kennen mogelijk is. De temperatuur in de atmosfeer van 16b alleen al schommelt tussen 30 graden.

Daarbovenop komt dat het concept van de habitabele zone gebaseerd is op onze ene enkele voorbeeld van hoe leven mogelijk is, namelijk in het koolstof-water zonnestelsel van ons; wie zegt dat er niet honderden verschillende vormen van leven mogelijk zijn in de melkweg.

2. De NASA zelf zegt in z'n bron: "Unlike Star Wars’ Tatooine, the planet is cold, gaseous and not thought to harbor life." Het zijn niet het wel of niet liggen van de planeet in een bewoonbare zone rondom Kepler-16, maar de eigenschappen van de planeet zelf, die verhinderen dat er Luke Skywalkers zullen rondhobbelen.