20 oktober 2017

Zou het Higgsboson werkelijk het heelal kunnen vernietigen?

bubble chamber

Heb je wel eens van het Zwaard van Damocles gehoord? Vast wel, maar je weet wellicht

Reacties

1. Als ik het zo lees en goed begrijp zou ik zeggen dat het universum zich inderdaad in een metastabiele energiestaat bevind. Ik zou dan ook zeggen dat elke deeltje een vorm van een metastabiele energiestaat heeft aangenomen, want elke elementair deeltje heeft potentiele energie en daar bovenop kinetische energie. Deze deeltjes kunnen samen weer een hogere metastabiele energiestaat aannemen, zoals bijvoorbeeld quarks samen met gluonen weer een proton en neutron kan vormen en in combinatie met een elektron weer een atoom. En als je weer meerdere van deze deeltjes neem kan je weer grotere atomen vormen die weer een hogere metastabiele energiestaat hebben.

2. Wat ik me afvraag: hoe plotseling zou plotseling zijn? Zou het complete universum overal tegelijk vernietigd worden? En hoe moet ik me die vernieting voorstellen? Iets dat in milliseconden gebeurt?
    Of zou het universum op verschillende plekken op verschillende tijden vernietigd worden? M.a.w.: zouden wij het naderend onheil op afstand op ons af kunnen zien komen?

In principe ontstaat een gebied met een grondstaat (een “echt vacuum”) in een gebied kleiner dan een atoom en breidt zich daarna met de lichtsnelheid uit. Zodra dat “front” je bereikt, ben je instantly weg. Protonen en neutronen kunnen niet bestaan, alle materie verdwijnt. Maar goed, als het instorten van het higgsveld en de semistabiele staat ver buiten het waarneembare universum plaatsvindt, kunnen we dat in theorie pas over vele miljarden of zelfs biljoenen jaren merken.

• Met andere woorden: het kan allang gebeurd zijn! Je zegt dat het met de lichtsnelheid plaatsvindt en dat lijkt heel snel, maar als het op miljarden lichtjaren afstand begon, dan duurt het nog wel ‘even’ voordat we het hier zouden merken. Zeg ik het goed dat we zouden kunnen merken dat het gaande is doordat aan een deel van de hemel de sterren beginnen te verdwijnen? Zo ja, dan weten we hoe laat het is als het steeds donkerder om ons heen wordt…

Gelukkig zie ik op dit nachtelijke moment buiten nog wel het een en ander. 😉

• De Schrijvende Poes zegt:

“Zeg ik het goed dat we zouden kunnen merken dat het gaande is doordat aan een deel van de hemel de sterren beginnen te verdwijnen?”

Nee, gelukkig niet. Als we het licht zien uitgaan is het ook meteen afgelopen. Het is net als een supernova (of elk ander licht): we weten pas dat-ie afgegaan is als het licht ons bereikt. En voor ons gezien gebeurt het dan ook op dat moment.
          In het geval van een “false vacuum decay” gaat het natuurlijk niet om licht, maar wel om de lichtsnelheid.