28 maart 2024

Beluister de ruimte via de radio op internet

Credit: NASA/GSFC

Signalen die vanuit de ruimte op ons af komen en die normaal gesproken niet hoorbaar zijn, kan je beluisteren op de radio. Een weekje geleden mailde collega-Astroblogger en kunstenares Daniela de Paulis mij dat een kennis van haar – Marty Quinn heet ‘ie – een app heeft gemaakt, waarmee het mogelijk is om de hoogenergetische deeltjes van de kosmische straling – afkomstig van extreme gebeurtenissen zoals supernovae en zwarte gaten –  of de wat mindere energetische zonnewind te beluisteren op de radio. De app maakt gebruikt van het instrument genaamd CRaTER (‘Cosmic Ray Telescope for the Effects of Radiation’) en via de app  – CRaTER Live heet ‘ie, hij is geschikt voor iPhone, Android of PC – worden die binnenkomende deeltjes omgezet in geluid. Het CRaTER-instrument dat dit met zijn zes detectoren mogelijk maakt zit op NASA’s Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), die rondjes om de maan maakt.

lro_crater_radio_screen_shot_cropped

Credit: University of New Hampshire

CRaTER Live zorgt er voor dat die signalen vanuit de ruimte worden omgezet in kosmische muziek via de internet-radio. Weer eens wat anders dan Q-Music of Radio 538. 😀 Bron: NASA.