29 april 2024

De informatieparadox van het zwarte gat

In de enorme uitgestrektheid van het universum spreken weinig verschijnselen zo tot de verbeelding als zwarte gaten. Deze raadselachtige entiteiten, geboren uit de overblijfselen van massieve sterren, bezitten een zwaartekracht die zo intens is dat zelfs licht niet aan hun greep kan ontsnappen. Toch schuilt er in de diepten van deze kosmische giganten een diepgaande puzzel die sterrenkundigen al tientallen jaren verbijstert: de Black Hole Information Paradox.

De kern van deze paradox ligt in een fundamentele vraag: wat gebeurt er met informatie die in een zwart gat valt? Volgens de wetten van de kwantummechanica mag informatie nooit verloren gaan. De absorptie van materie in een zwart gat lijkt dit principe echter te tarten, wat leidt tot een raadsel dat ons begrip van het universum op de proef stelt.

In mijn nieuwe video geef ik uitleg over dit mysterie en wat de mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn.

1. Tja Roy, die informatie bestond dus eigenlijk al voordat black holes, inclusief de primordiale versies, ontstonden en transformeert dus na verdamping terug in zijn oorspronkelijke diffuse vorm zou een leek zeggen. “The original information which is missing from the final state simply remains in the subspace of the environmental Hilbert space.”
    m.a.w. het verplaatst zich alleen maar naar een volgende Hilbert space als ik het goed begrijp. zie https://en.wikipedia.org/wiki/No-hiding_theorem
    Zo moet dus ook alle informatie van de big bang en de daarop volgende gebeurtenissen nog ergens in die Hilbert subspaces te vinden zijn.