4 mei 2024

Uitbarsting van een mega-magnetische ster waargenomen in het nabij sterrenstelsel M82

Impressie van een magnetar. Credit: ESA

Het was in eerste instantie de Europese INTEGRAL satelliet die het zag gebeuren: een kortdurende uitbarsting (∼ 0,1 seconde) op 15 november 2023 van hoogenergetische gammastraling vanuit het actieve sterrenstelsel M82 (gelegen in Grote Beer). Een paar uur later keek ook de Europese XMM-Newton ruimtetelescoop er naar, welke kijkt in het röntgendeel van het spectrum, maar die kon niets van een nagloed van de uitbarsting zien. Sterrenkundigen van de Universiteit van Genève (UNIGE) denken nu dat het ging om de uitbarsting van een magnetar, da’s een mega-magnetische ster, een jonge neutronenster met een zeer sterk magnetisch veld, een veld dat wel 10.000 keer sterker kan zijn dan van een gewone neutronenster. Slechts dertien seconden later werd door het INTEGRAL Science Data Center (ISDC) een wereldwijde alert verzonden, zodat alle sterrenkundigen wereldwijd wisten van de uitbarsting en deze ook konden bekijken.