26 april 2024

Italië, Rocca di Papa een mysterieus fenomeen?

Home Forums Astrocorner Italië, Rocca di Papa een mysterieus fenomeen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #71460
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Rocca di Papa (gekopieerd van de site http://www.dossierx.nl/onverklaarbaar/hoezo-zwaartekracht.html )

    Er zijn namelijk plekken in Europa waar de wetten van de zwaartekracht niet lijken te gelden. Dingen rollen er naar boven en water stroomt er niet naar beneden. In dit stuk inventariseren we de locaties en gaan we dieper in op de achtergronden zodat u zelf de proef op de som kan gaan nemen. Vergeet dan niet uw auto op de handrem te zetten

    #71470
    Enceladus
    Deelnemer

    Interessant Monique. Ik benader het fenomeen andersom: niet als een plaatselijke afname van de zwaartekracht waardoor dingen heuvelopwaarts gaan rollen, maar juist alseen zeer lokale plaatselijke toename van de zwaartekracht in de top van een heuvel. Het zou daarom interessant zijn als men zo’n heuvel gaat doorlichten.

    Je zou namelijk bij uitsluitend een lokale afname van de zwaartekracht nog steeds geen omhoogrollende voorwerpen waar moeten nemen, maar slechts moeten vaststellen dat een voorwerp significant minder weegt. Net zo goed als wij op de Maan (of in de toekomst op Mars) lekker rond kunnen springen omdat we een stuk lichter zijn, zouden we op die heuvel in Polen ook minder moeten wegen. Waarom heeft nog niemand zijn eigen gewicht daar gecontroleerd. Een persoon die bijvoorbeeld 5 km. verderop 80 kg. weegt zou op die heuvel iets van 76 of 77 kg. moeten wegen. Als dat zo is, dan is er serieus sprake van verlaagde zwaartekracht. Maar ik denk dus dat er niet zozeer sprake is van verlaagde zwaartekracht, maar van verplaatste zwaartekracht. M.a.w.: iets in die heuvel verstoort de zwaartekracht en trekt dingen heuvelopwaarts.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #71471
    Enceladus
    Deelnemer

    Interessant Monique. Ik benader het fenomeen andersom: niet als een plaatselijke afname van de zwaartekracht waardoor dingen heuvelopwaarts gaan rollen, maar juist alseen zeer lokale plaatselijke toename van de zwaartekracht in de top van een heuvel. Het zou daarom interessant zijn als men zo’n heuvel gaat doorlichten.

    Je zou namelijk bij uitsluitend een lokale afname van de zwaartekracht nog steeds geen omhoogrollende voorwerpen waar moeten nemen, maar slechts moeten vaststellen dat een voorwerp significant minder weegt. Net zo goed als wij op de Maan (of in de toekomst op Mars) lekker rond kunnen springen omdat we een stuk lichter zijn, zouden we op die heuvel in Polen ook minder moeten wegen. Waarom heeft nog niemand zijn eigen gewicht daar gecontroleerd. Een persoon die bijvoorbeeld 5 km. verderop 80 kg. weegt zou op die heuvel iets van 76 of 77 kg. moeten wegen. Als dat zo is, dan is er serieus sprake van verlaagde zwaartekracht. Maar ik denk dus dat er niet zozeer sprake is van verlaagde zwaartekracht, maar van verplaatste zwaartekracht. M.a.w.: iets in die heuvel verstoort de zwaartekracht en trekt dingen heuvelopwaarts.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    PS: ik krijg steeds foutmeldingen van het systeem. Kan zijn dat dit er straks twee keer staat.

    #71494
    gert1904
    Deelnemer

    Test.
    Waarom komt mijn andere bericht niet door? Twee uur werk!

    #71495
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Gertmans, ik probeer even met je mee te denken. Jij denkt aan een toename van de zwaartekracht in de top van de heuvel. Dat zou volgens jou inhouden/verklaren dat daarom de voorwerpen naar boven rollen?

    Bij afname van de zwaartekracht in de top van de heuvel merk je niks (volgens jou beredenering), maar het verschil ligt hem in minder gewicht. Vergelijkbaar met de situatie op de maan. Dat met de weegschaal is wel leuk bedacht, maar volgens mij is dat nauwelijks meetbaar. Dan kun je beter met je weegschaal naar de evenaar. Daar zal het hooguit een ons of 2,5 schelen (hihi) Geen kilos.
    Maar goed, waarom rollen die flessen naar boven? Je zou haast denken aan een natuurlijke kracht uit andere richting (dat moeten wij nog ontdekken)

    #71496
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Dat is knap waardeloos voor je Gert1904. Is mij ook al eens eerder overkomen. Als je helemaal (linksboven) op ’terug-pijltje’ klikt dan kom je wel weer op je bericht.
    Dan zou je het voor de zekerheid even kunnen copy-pasten.

    #71497
    gert1904
    Deelnemer

    Ik heb hier een aantal opmerkingen over:

    1. De zwaartekracht zou in Rocca di Pappa 3.2% hoger zijn dan in Berlijn.

    Hoe is dat gemeten? NIET met een moderne gravimeter. Nee! De onderzoekers laten een schietlood aan een kettinkje 100 keer slingeren, en nemen de tijd op met een handstopwatch.

    #71498
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Nog ouderwets met de hand gemeten 😉 Nauwkeurig natte vingerwerk om het maar zo te noemen.

    #71499
    Monique
    Sleutelbeheerder

    PS Ik zie nu ook de eerder geplaatste berichten. Mijn laatste reactie ging ook weer fout en ben vervolgens ’terug’ gegaan om het te copy-pasten, maar heb opnieuw op verzenden geklikt. Toen kreeg ik de melding dat het dubbel gepost was (?) (wat nergens te zien was) Na verversing van de pagina was mijn reactie wel zichtbaar.

    #71540
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Raar, ik had vanochtend rond 07:00 twee reacties gepost. Eerst waren ze er niet, later weer wel. Nu weer niet.

    #71541
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Raar, ik had vanochtend rond 07:00 twee reacties gepost. Eerst waren ze er niet, later weer wel. Nu weer niet.
    Poging 2 lukte en ik zie het geplaatst. De andere 2 reacties van vanochtend zie ik nergens meer.

    #71569
    Enceladus
    Deelnemer

    Er is duidelijk iets mis met de softwaremodule van de Astrocorner. Ik wacht met uitvoerigere reacties totdat dit probleem is opgelost.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #71751
    gert1904
    Deelnemer

    Ik heb hier een aantal opmerkingen over:

    De zwaartekracht zou in Rocca di Pappa 3.2% hoger zijn dan in Berlijn.

    Hoe is dat gemeten? NIET met een moderne gravimeter. Nee! De onderzoekers laten een schietlood aan een kettinkje 100 keer slingeren, en nemen de tijd op met een handstopwatch. Zie foto in het originele rapport. Correcties voor de temperatuur of andere omstandigheden, daar doen de onderzoekers niet aan. Bij Rocco di Pappa is het waarschijnlijk warmer dan in Berlijn, waardoor het kettinkje daar dus langer is, en daarmee de slingertijd.

    #71752
    gert1904
    Deelnemer

    Ik heb hier een aantal opmerkingen over:

    1. De zwaartekracht zou in Rocca di Pappa 3.2% hoger zijn dan in Berlijn.

    Hoe is dat gemeten? NIET met een moderne gravimeter. Nee! De onderzoekers laten een schietlood aan een kettinkje 100 keer slingeren, en nemen de tijd op met een handstopwatch. Zie foto in het originele rapport. Correcties voor de temperatuur of andere omstandigheden, daar doen de onderzoekers niet aan. Bij Rocco di Pappa is het waarschijnlijk warmer dan in Berlijn, waardoor het kettinkje daar dus langer is, en daarmee de slingertijd groter.

    De beroemde uurwerkmaker

    #71753
    gert1904
    Deelnemer

    Test test test test test test test test test test.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.