26 april 2024

Niets gebeurt toevallig – De natuurlijke orde in het universum

Home Forums Astrocorner Niets gebeurt toevallig – De natuurlijke orde in het universum

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #55414
    Monique
    Sleutelbeheerder

    In dit filmpje een presentatie over een harmonisch universum, regelmatige veelvlakken, de gulden snede, een wiskundig patroon dat je overal om je heen tegenkomt. Het kleinste deel verhoudt zich tot het grootste deel als het grootste deel tot het geheel. De Gulden Snede vind je duidelijk terug in bepaalde architectuur, denk aan de piramides van Egypte, kathedralen, de Notre Dame, het Parthenon in Athene, maar ook in werken van Leonardo Da Vinci, of zelfs in muziekwerken van onze klassieke componisten.

    Verder komt aan bod de kosmische stemvorken (elke planeet heeft z’n klank) De wetenschapper Johannes Kepler deed rond 1620 onderzoek naar de banen van de planeten en stelde vast dat er een relatie bestond tussen de muzikale wetmatigheden en de beweging van de hemellichamen.

    Hans Cousto ontdekte veel later pas de omzetting tussen de bewegingen van de planeten en muzikale tonen. Hij noemde dit de wet van het Kosmisch Octaaf. Het Octaaf wordt als een belangrijke schakel gezien tussen astronomie, wiskunde, muziek en kleurenleer.

    Hij octaveerde de omwenteling-ritmes van de hemellichamen tot voor de mens hoorbare frequenties. Om met de tonen te werken ontwikkelde hij stemvorken, die zonder tussenkomst van elektriciteit de frequenties exact kunnen weergeven. Hij legde zo, in de jaren tachtig van de vorige eeuw, de basis voor fonoforese door middel van stemvorken. Hij heeft op deze wijze 20 verschillende tonen kunnen vaststellen en in stemvorken vastgelegd.
    http://www.planetware.de/tune_in/cousto/biographie.html

    Kortom…het bekijken waard 😉

    Heilige geometrie – de mens: vanaf 2:58
    Johannes Kepler – 13:28
    De grondtoon – vanaf 17:00
    Global scaling theorie – vanaf 34:50
    Ruimtelijke processen – vanaf 51:00

    #55480
    rudiev
    Deelnemer

    Het lijkt me een leuk filmpje, ware het niet dat het in het duits is en er geen engelse ondertiteling is. 🙁 ( Jammer, want er is wel een duitse ondertiteling en als je de moeite neemt om die te maken lijkt me een vertaling naar het engels niet zo moeilijk en tijdrovend en je maakt je filmpje gelijk toegankelijk voor de rest van de wereld die geen duits kent. )

    #55529
    Enceladus
    Deelnemer

    Och, iedereen op de Middelbare school leert toch Duits?
    Of bestaat het onderwijs in andere talen tegenwoordig vooral uit culturele verschillen uitlichten en leert men voor de aardigheid ook nog een paar woordjes?

    😉

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #55582
    rudiev
    Deelnemer

    Enceladus,

    Zoals sommige misschien al is opgevallen aan mijn nederlands zijn talen niet in mijn knobbels opgenomen. Gelukkig mochten we op de mavo in de tweede klas een vak laten vallen, dat werd frans. Na de derde klas mocht je je examenpakket samenstellen en ondanks dat ik 7 vakken op D niveau heb gedaan is duits daar ook gesneuveld. Zodoende bleven alleen nederlands en engels nog over en deze vakken hadden ook de laagste cijfers op mijn examen, een 7 voor nederlands en een 6 voor engels.
    Ik vond talen niet zo boeiend dat ik voor het tentamen nederlands met spreekwoorden en gezegdes geen moeite heb gedaan deze te leren. In tegenstelling tot de exacte vakken waar ik zonder te leren 8’s en 9’s haalde kreeg ik voor dat nederlands tentamen iets in een 3. Leraar verbaast want normaal was ik wel beter.. maarja, zonder interesse en geen moeite doen om het te leren vond ik het al best 🙂
    Vooral scheikunde ging me goed af, voor elke tentame zonder moeite in de 9 halen en op je diploma ook met een 9 de school verlaten. Het was zelfs zo dat als niemand het wist ik het antwoord maar moest geven, want ik wist het wel. Soms had ik me huiswerk niet gemaakt en al moest ik dan iets antwoorden deed ik het gewoon uit me hoofd en dat merkte de leraar wel eens op, zo van ‘heb je je huiswerk niet gemaakt?’. Maar dat vond ie nooit erg want ik wist het toch wel 🙂 Hij vond het ook jammer dat ik niet verder in de scheikunde ging, want ik ben toen naar de mts technische informatica gegaan. Achteraf gezien had ik misschien toch verder moeten gaan in de scheikunde, of daar iets mee moeten doen. Na 8 jaar in de it gewerkt te hebben, tot 3e lijn beheerder, is de interesse daar eigenlijk grotendeels weg. Nu weet ik eigenlijk ook niet wat ik wel moet doen..

    Oja, dat duits is dus allang uit me geheugen verdwenen. Ik weet alleen hoe ik bier moet bestellen: ‘ein bier’. En als iemand de weg vraagt zeg ik gewoon ‘immer gerade aus’. Mijn niet vertrouwen dus 🙂

    #55586
    Enceladus
    Deelnemer

    En ik zeg altijd “Do ist der Bahnhof!”
    Succes gegarandeerd. 😉

    Als ik jou was zou ik serieus overwegen om alsnog iets met Scheikunde te gaan doen!

    groet,
    Gert (Enceladus)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.