14 december 2017

Huygens start met starry night

Links Maarten en rechts PeterGisteren startte sterrenkundevereniging Christiaan Huygens in Papendrecht haar najaarsseizoen met een ledenbijeenkomst. Die werd dit keer niet geopend door voorzitter Arno Hol, want die zit nog lekker te bakken ergens in Zuid-Frankrijk. Het was de secretaris, Peter Boot, die de honeurs waarnam (zoals ze dat zo mooi weten te zeggen) en de avond opende. De hoofdmoot van de avond was een presentatie van Maarten de Pauw van het sterrenkundeprogramma Starry Night.

1. Jacqueline zegt:

Prachtige foto’s zeg, van de heren Pulles en Prein. Mijn complimenten!
    En dat programma waarover je schrijft klinkt geweldig!
    Maak je zelf ook astrofoto’s, Adrianus?
    Ik hoop het in de toekomst te gaan doen! Lijkt me echt fantastisch!!!!
    Maar ik wil me er eerst meer in verdiepen.
    Heb jij misschien een tip voor het ultieme boek die mij wegwijs kan maken in de astronomie??

2. Heel af en toe maak ik foto’s, maar dat stelt niets voor. Ik heb twee telescopen, een 11 cm Newton spiegelreflex en een Meade ETX70, maar m’n fotocamera (Olympus E500) past daar weer niet op. Olympus heeft een lastige afwijkende maat lens en dat maakt fotograferen door de kijker moeilijk. Eh.. het ultieme boek voor astronomie? Tsja, zelf ben ik die nog niet tegengekomen. Er zijn prachtige boeken over sterrenkunde, maar het is toch afhankelijk van je smaak, kennis en interesse welke geschikt voor je is. En naast boeken heb je uiteraard ook tijdschriften (zoals het Engelse The Sky at night) en…astroblogs 😉