22 oktober 2017

Heeft men Hawkingstraling waargenomen in het laboratorium?

Heeft men Hawkingstraling waargenomen?

In 1974 kwam Stephen Hawking met z’n inmiddels beroemde theorie dat zwarte gaten wel eens n

Reacties

1. Het hele Hawking-radiatie probleem hangt samen met wat ruimte eigenlijk is.
    Als lege ruimte "niets" is, dan kan het tenslotte ook geen eigenschap dragen of ondervinden die de ruimte kromt.

De vraag is dus in hoeverre materie bijvoorbeeld als oorzaak van zwaartekracht iets als "Higgsdeeltjes" kan produceren als er niets anders is dan het object zelf [materie].

Is er hier een krampachtige poging van het standaard model om oorzaak en gevolg los van elkaar te zien?

Men ziet in het standaard model namenlijk materie en zwaartekracht als twee heel verschillende gegevenheden – als oorzaak en gevolg van elkaar.

In "werkelijkheid" kun je hier in mijn opinie vraagtekens bij zetten, want hitte en vuur zijn ook slechts in waarneming verschillend. Een natuurkundige wensdroom is waarschijnlijk slechts de motor achter dit onderscheid.

Hawking-radiatie lijkt een rationele verklaring te bieden van het natuurlijke verlangen van de mens naar een wiskundige samenhang binnen de natuur. Wetenschappelijke ontwikkelingen worden ons immers met de paplepel ingegeven als natuurkundige logica en kunnen als zodanig inmiddels ook als een menselijk evolutionair proces worden beschouwd.

Lang niet iedereen is zich helaas bewust van dit feit binnen de wetenschappelijke wereld.

2. Ik geloof dat de voornoemde Hawking-straling eerder duidt op een simpel entropieverschil tussen bron en doel.

Dus het oorzakelijk verband tussen tussen waarneming en waarnemer als wisselwerking is dan zelf de oorzaak van het fenomeen, zowel bij materie als zwaartekracht.

Dit lijkt sterk op bijvoorbeeld SR en GR gerelateerde effecten, zoals tijdsdilatatie en klokverschillen tussen waarnemers. Deze hebben alleen een waarnemingsafhankelijke oorzaak. Het kan zijn dat een zwart gat helemaal niet bestaat, behalve als waarnemingsafhankelijk entropisch fenomeen.