24 oktober 2017

Een sterrenhoop in het zog van de Kiel

NGC3590_groot

Deze kleurrijke nieuwe opname, gemaakt met de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili, toont de sterrenhoop NGC 3590. De sterren steken helder af tegen een een spectaculair landschap van donkere plekken van stof en kleurrijke wolken van gloeiend gas. Deze kleine stellaire samenscholing sterren geeft astronomen aanwijzingen over de manier waarop sterren ontstaan en evolueren, en over de structuur van de spiraalarmen van onze Melkweg. NGC 3590 is een kleine open sterrenhoop, op ongeveer 7500 lichtjaar van de aarde, in het zuidelijke sterrenbeeld Kiel (Carina). Het is een verzameling van enkele tientallen sterren die losjes bij elkaar worden gehouden door de zwaartekracht. De sterren zijn ruwweg 35 miljoen jaar oud.

Deze kaart toont het grote sterrenbeeld Kiel (Carina), dat vroeger tot het nog grotere sterrenbeeld Schip Argo (Argo Navis) behoorde. Bijna alle sterren die op heldere avonden waarneembaar zijn met het blote oog zijn ingetekend. Ook de kleine sterrenhoop NGC 3590 is afgebeeld. Het is al met een kleine telescoop te zien als een kleine concentratie van sterren in de zuidelijke Melkweg.

De sterrenhoop is niet alleen mooi om te zien, hij is ook heel bruikbaar voor astronomen. Door deze en nabijgelegen sterrenhopen te onderzoeken, komen astronomen meer te weten over de eigenschappen van de spiraalschijf van ons sterrenstelsel, de Melkweg. NGC 3590 bevindt zich in het grootste segment van een spiraalarm die vanuit onze positie in de Melkweg te zien is: de Carina-spiraalstructuur. De Melkweg heeft verschillende spiraalarmen