De lancering van een kleine twee uur geleden is geëindigd in een catastrofe. Enkele minuten na de lancering zorgde een overdruk van de vloeibarezuurstof-tank in de tweede trap voor het begin van een kettingreactie die de gehele raket heeft doen uiteenvallen.
There was an overpressure event in the upper stage liquid oxygen tank. Data suggests counterintuitive cause.
€” Elon Musk (@elonmusk) June 28, 2015
Toch wel een enorme tegenvaller voor oa. de NASA, want aan boord waren naast ruim 1800kg voorraden voor het ISS ook twee ‘docking-adapters’ aan boord. Deze adapters, van elk ruim 450kg, zouden dmv ruimtewandelingen, geïnstalleerd gaan worden aan het ISS om zo de toekomstige bevoorradingsschepen een ‘aanlegsteiger’ te bieden.
Niet alleen de Dragon van SpaceX zou daar op aankoppelen, maar ook de door Boeing ontwikkelde CST-100 zou daar eind 2016, begin 2017 van gebruik moeten gaan maken. Dus niet alleen de partners van NASA, maar ook NASA zelf heeft een flinke klap te verduren gekregen bij de ontploffing vandaag – ‘anomalie’ in het NASA jargon.
Voorraad in het ISS
Eerder deze week liet NASA’s programma-manager voor het ISS, Mike Suffredini, nog weten dat het station nog tot oktober voorraden heeft. Gelukkig maar, want de ontploffing vandaag is al de derde mislukking op rij, om het station te bevoorraden in de afgelopen acht maanden.
Eerst was er een ontploffing van Orbital’s Antares, daarna de Russische Progress die oncontroleerbaar weer terugkeerde in de dampkring en vandaag dus de onploffende Falcon-9.
De komende bevoorradingsvluchten op de planning zijn:
- 3 juli – Russische Progress op een Soyuz raket
- 16 augustus – Japanse HTV op een H-IIB raket
- 21 november – Russische Progress op een Soyuz raket
- 3 december – Orbital Cygnus op een Atlas V raket
SpaceX zou dit jaar ook nog twee verdere lanceringen uitvoeren, maar deze lanceringen worden even uitgesteld. Eerst moet men uitzoeken wat er nou precies fout ging.
[Update 20:30] Er gaan geruchten dat de Dragon capsule de explosie in eerste instantie overleefd heeft:
Screen grab of debris that seems to look like the @SpaceX #CRS7 capsule #ISScargo #ISScargo pic.twitter.com/WUrnewu3cc
€” DutchSpacePaul (@DutchSpace) June 28, 2015
So dragon Telemetry continued after the event, meaning it survived.
€” Scott Manley (@DJSnM) June 28, 2015
[Update 27 november] Er zijn drijvende stukken metaal gevonden voor de Engelse kust die mogelijk van deze Falcon-9 raket zijn.
Dat die Dragon naar beneden valt is goed te zien in deze video, ongeveer vanaf 5 seconden bij de gewone beelden en vanaf 42 seconden bij de slow motion beelden. Tenminste, als dat de Dragon is. Scherm s.v.p. vergroten voor een beter beeld.
Als die Dragon capsule dan vervolgens met een grote klap neerkomt in de oceaan dan zal er weinig van overblijven. Tenzij de parachutes toch hebben gewerkt.
Voor zover dat ik weet, heeft de Dragon transportcapsule geen parachutes aan boord,
omdat deze capsule niet gemaakt is om ongeschonden door de dampkring te komen
en dus parachutes geen enkel nut dienen.
Maar had in dit geval misschien toch handig geweest 🙂
Dat is niet helemaal waar. In deze fase van de ‘vlucht’ heeft de Dragon geen parachutes nodig, maar op de terugweg wel. Dragon is namelijk het enige transport wat we tegenwoordig hebben met tweerichtingsverkeer. Na loskoppelen van het ISS zal een Dragon vrachtschip namelijk de dampkring binnenkomen en aan parachutes in zee ploffen.
Zie bijvoorbeeld: http://www.gizmag.com/spacex-dragon-cargo-run/23864/
Je hebt helemaal gelijk Martin, was me even ontgaan.