19 maart 2024

Waarneming aan PG211+143: materie valt daar met 30% lichtsnelheid in zwart gat

Voorstelling van een ‘misvormde’ schijfstructuur rondom een roterend zwart gat, volgend uit een simulatie ervan. . Credit: K. Pounds et al. / University of Leicester

Britse sterrenkundigen hebben met behulp van de Europese röntgensatelliet XMM-Newton waargenomen dat materie met een snelheid van 30% van de lichtsnelheid – zeg pakweg 100.000 km/s – in het centrale zwarte gat van het sterrenstelsel PG211+143 aan het vallen is. Professor Ken Pounds (University of Leicester) en z’n team keken met de XMM-Newton naar röntgenspectra van dat sterrenstelsel, op één miljard lichtjaar afstand gelegen in de richting van het noordelijke sterrenbeeld Haar van Berenice (Coma Berenice). Het is een zogeheten Seyfert-stelsel, een klasse van sterrenstelsels met actieve kernen die spectraallijn-emissie produceren uit sterk geïoniseerd gas. Daaruit kwam naar voren dat het gas met hoge snelheid in het zwarte gat valt en daar tot een afstand van 20 keer de waarnemingshorizon van het zwarte gat komt. Uit de waarnemingen blijkt dat het invallende gas niet parallel loop aan de rotatie van de accretieschijf rondom het zwarte gat, dat er sprake is van een soort van ongelijk lopende rotatie. Hier het artikel over de waarnemingen aan PG211+143, verschenen in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Bron: Science Daily.