25 januari 2021

Testvluchten Dragons Crew capsules gepland voor januari 2019

De testvluchten van SpaceX’ Dragon, resp. Demo-1 en 2, zijn twee commerciële vluchten naar het ISS waarvan Demo-2 een bemande testvlucht is. Het zou de allereerste bemande vlucht van SpaceX zijn alsook een unicum voor de Verenigde Staten die voor het laatst in 2011 met de Space shuttle Atlantis astronauten naar het ISS bracht.  De twee vluchten zijn al enkele keren uitgesteld maar staan nu gepland voor januari 2019.

 

Dragon crew capsule interieur credits; BGR

Echter enige reserve is wel geboden, zowel managers van  SpaceX als NASA laten zich over de geplande lanceerdata de afgelopen weken gematigd ‘optimistisch’ uit. Toch is er al een aankondiging geweest in november met een concrete datum. NASA kondigde op 21 november j.l. aan dat de eerste van de twee testvluchten, deze is nog onbemand, met de Dragon crew capsule gepland stond op 7 januari 2019. De missie wordt Demo-1 genoemd en zal naar het ISS vliegen en dient als ‘dress rehearsel’ ultieme test voor de Demo-2. Maar kort erna, op 24 november j.l. liet  NASA’s hoofd Jim Bridenstine al weten dat de datum van lancering nog niet helemaal definitief vast stond. Hij deelde dit mede via een twitter bericht, volgens hem was er nog zeer veel te doen, hetzij aan de kant van SpaceX hetzij aan de kant van het ISS en hun werkschema. Toch werd de datum vast ‘gelanceerd’ om de wereldwijde pers de gelegenheid te geven in te tekenen op verslaggeving ter plekke van de lancering, het zou zo maar eens enorm druk kunnen worden. De deadline voor pers accreditatie liep 7 december af. Enfin, op 29 november j.l. liet Bridenstine toch weer een deel van het optimisme varen vanwege technische en organisatorische problemen met o.a. de Dragons parachute systemen. Phil McAlister, een andere NASA baas, vatte het als volgt samen “We had an agreement between us and SpaceX about the work that needed to be done before the Demo-1 launch, en vervolgt  “We laid that out and it looked like that we could make a Jan. 7 date. We looked at the space station and they had the window, the range had a date, so we grabbed it.” Aldus de totstandkoming van de 7e januari 2019.

Atlantis en STS-135, Commercial Crew

Atlantis credits; wikipedia

De STS-135 was de laatste missie uit het Amerikaanse Space Shuttle programma. De missie vloog met de Atlantis op 8 juli 2011 naar het ISS waar het op 21 juli 2011 aankwam. De bemanning bestond uit 4 personen en was de kleinste sinds de STS-6 in april 1983. De cargo bestond uit de Multi Purpose Logistics Module Raffaello. In 2010 onthulde de VS het plan voor de ontwikkeling van een commerciële bemanningscapsule. Het doel was om in 2015 de kunnen lanceren. Als er een commerciële bemanningscapsule nu in 2019 zou arriveren loopt het plan in zijn geheel vier jaar achter op schema. Reeds tegen de tijd  dat Boeing en SpaceX de contracten binnen hadden in 2014, werd het geheel, voornamelijk vanwege budgettaire redenen, al twee jaar vooruit geschoven om uiteindelijk in 2018 te veranderen en nu dus in begin 2019.

Een van de hoge bazen van SpaceX, Hans Koenigsmann, (vice-president van flight reliability’) zei op een bijeenkomst in het Kennedy Space Center op 3 december j.l.  dat de Dragon Demo-1 aan zijn laatste pre-launch testen bezig was in Florida. Zijn commentaar aangaande de Demo-1 lancering was als volgt; “What I could see is a couple days [delay] because of traffic of visiting vehicles at the ISS,’ en vervolgt ‘Our target is, at this point in time, mid-January, and we’re pushing as hard and as diligently as we can for this particular launch.” En hij benadrukte uiteindelijk nog eens dat, hoe hard er ook gewerkt wordt om het lanceer schema te halen, veiligheid voor alles gaat, dit uiteraard met het oog op de Demo-2 missie die bemand zal zijn. En verder voegde NASA hier enkele dagen later aan toe dat zij toch meer dachten aan eind januari dan in het midden van de maand zoals Koenigsmann meldde. Maar het blijft nog bij januari.. 2019, mag ik aannemen? Bronnen; Space News / USA today

 

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.