24 september 2021

Livestream; lancering Starship SN8 voor suborbitale testvlucht [update]

[Liftoff! 9 december, om 23:45 NL’se tijd. De testvlucht van de SN8 duurde 6 min. en 42 sec. De raket maakte zijn flipmanoeuvre, alvorens terug te keren. Helaas volgde bij de landing een explosie en lag de SN8 in brokstukken.] SpaceX maakt zich momenteel op voor de suborbitale testvlucht van zijn Starship SN8. De lancering stond oorspronkelijk gepland voor 17:00 uur vanmiddag NL’s tijd maar is uitgesteld wegens laatste preflight checks. De lancering zal plaatsvinden vanaf de SpaceX testlocatie op Boca Chica, in het zuiden van Texas. Het Starship SN8-prototype zal naar verwachting worden gelanceerd tot een hoogte van ongeveer 12,5 kilometer.

SpaceX’ Starship en Falcon 1 credits; SpaceX

SpaceX medewerkers houden nog wel een slag om de arm, men is bezig met het uitvoeren van de laatste preflightcontroles. “Het planningsschema is dynamisch en zal waarschijnlijk veranderen, zoals bij alle ontwikkelingstests het geval is”, aldus het bedrijf.  Deze suborbitale vlucht is ontworpen om o.a. de prestaties van de drie Raptor-motoren van het voertuig te testen alsook het regelen van de overdracht van brandstof door het vaartuig. SN8 zal ook proberen een landings-flip-manoeuvre uit te voeren, wat een primeur zou zijn voor een raket van deze omvang. Deze manoeuvre doet men om het vaartuig goed van alle kanten te bekijken. SpaceX gaat voortvarend te werk met zijn Starship prototypes. Alleen al in het afgelopen jaar heeft SpaceX twee testvluchten op lage hoogte met Starship SN5 en SN6 voltooid (beide zo’n 150 m) en meer dan 16.000 seconden looptijd verzameld tijdens 330 motorstarttesten op de grond. SpaceX heeft inmiddels al 10 Starship-prototypes gebouwd. Bron: Space.com/SpaceX

Comments

  1. Erik van der Veen zegt

    Helaas, of gelukkig maar een abort in de laatste seconde…
    Vandaag een nieuwe poging waarschijnlijk. Hoop dat er niet teveel mis blijkt

  2. John Mersch zegt

    Al doende leert men. Ik hoop ook op een voorspoedige test vandaag, ga er zeker weer voor zitten.

  3. Enceladus zegt

    Spectaculair, maar wel jammer van die landing. Wat was dat groen dat op het laatst te zien was?

    Groet,
    Gert (Enceladus)

    • Angele van Oosterom zegt

      Heeft met koper verbranding te maken, zie onderstaande commentaren over de Raptor motor, i.d. #387;
      https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=52396.380

      • Enceladus zegt

        En is dat verbranden van koper normaal, of is het (mede) de oorzaak van de ontploffing?

        Groet,
        Gert (Enceladus)

        • Angele van Oosterom zegt

          Hoi Gert, even nagezocht. Hypergolische ontstekingen (spontane ontbranding van twee stoffen die elkaar ontmoeten) kleuren ook groen, als ik het zo goed begrijp, zoals bij de Falcon9 maar dat is met de Raptor niet het geval. Nu was er een tekort aan brandstof, ‘fuel starved’, en was dit niet fijn (of normaal) voor de Raptor. Zie links hieronder. Of het de directe oorzaak is durf ik niet te zeggen maar m.i. moet het er wel mee te maken hebben.

          Citaat; ‘It seems that the Raptor engines didn’t failed due to defects at the end of the landing. The fuel pressure from the header tank wasn’t high enough and the engines became fuel starved. It is obvious in the video as the engine exhaust became bright green at the end, a sign that the engine was restarting by TEB.’

          https://news.ycombinator.com/item?id=25366253

          Citaat: ‘copper gets used because it conducts heat very well and so assists in cooling. In one of the first test stand videos of a raptor run you can see a little bit of green and I think Musk even tweeted it was running “a little engine rich”. the first time I watched a night flight of a falcon9 there was a green glow right at ignition which caused me to hold my breath but that was the hypergolic ignition fluids which also burn green. Raptor uses a torch ignition so any green from a Raptor is very bad news.’

          https://news.ycombinator.com/item?id=25369339

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.