21 oktober 2017

Astrometrie levert haar 1e exoplaneet op

Het systeem van VB 10 en VB 10bVoor het eerst is een exoplaneet ontdekt door middel van de techniek van de astrometrie, waarbij men gemeten heeft dat de ster waar de exoplaneet om draait door de gravitationele werking een beetje schommelt. Het gaat om de ster VB 10 in het sterrenbeeld Arend (Aquila), een kleine rode dwergster (klasse M), die 1/12e van de massa van onze zon en 1/10e van haar omvang telt. De exoplaneet wordt VB 10b genoemd. Beiden staan op een afstand van slechts 20 lichtjaar. De exoplaneet is in vergelijking weer groot, zo’n 6 Jupitermassa’s op de kosmische Sonja Bakker-weegschaal. Op de afbeelding hieronder zie je het VB 10-systeem in vergelijking met het zonnestelsel. Voor de ontdekking van VB 10b is de ‘oude’ telescoop van het Palomar Observatory weer eens van stal gehaald. Met een astrometrie-instrument1 verbonden aan die 5m telescoop2 keek men de afgelopen twaalf jaar naar VB 10. En wat bleek na dat langdurige turen: dat de ster zichtbaar heen en weer schommelt, doordat een (onzichtbare) exoplaneet telkens aan ‘m trekt. Nou hoor ik sommige Astroblogslezers al direct zeggen “H

1. Het Stellar Planet Survey instrument. []
  2. Eens de grootste telescoop ter wereld. Tegenwoordig stelt dat niks meer voor. []