22 juli 2014

Astronomy Journal Club: Kepler-22b, hype of geen hype?

Impressie van de exoplaneet Kepler-22b

Afgelopen week werd bekendgemaakt dat sterrenkundigen met de Kepler ruimtetelescoop een exoplaneet hebben ontdekt die iets zwaarder is dan de aarde, die draait om een ster die op de zon lijkt en die zich in de bewoonbare zone om die ster bevindt, daar waar water in vloeibare vorm kan voorkomen: Kepler-22b. Morgenavond – donderdag 8 december – start om 21.10 uur Nederlandse tijd wereldwijd via Twitter een discussie die over deze bijzondere exoplaneet zal worden gevoerd, een discussie die georganiseerd wordt door de Astronomy Journal Club. Als je mee wilt doen dan moet je als hashtag #astrojc gebruiken, simpeler kan niet. Normaal gesproken wordt voor de AJC-discussies een wetenschappelijk artikel als basis genomen en wordt dat bediscussieerd, door zowel beroeps- als amateur-sterrenkundigen. Dit keer is er geen vakartikel, niet omdat dat zou ontbreken, maar omdat de discussie gaat over de mediahype die is losgebarsten sinds de bekendmaking van de ontdekking. In de bron worden diverse blogs genoemd waarin de ontdekking worden besproken, vaak verwijzend naar de mogelijke aanwezigheid van buitenaards leven op Kepler-22b. Kortom, morgen allemaal meedoen met de AJC-discussie  over: :bron: Kepler 22b – hype or new home?

* Copy This Password *