18 oktober 2017

Eindelijk definitief bewijs voor het ontstaan van de maan

Foto van de maan, gemaakt in Iran. Op de foto is “aardschijn” te zien, waarbij de nachtzijde van de maan verlicht wordt door licht van de aarde. Als iemand op hetzelfde moment vanaf de maan naar de aarde kijkt, zal deze een prachtig verlichte, bijna “volle” aarde zien

Een team van wetenschappers heeft eindelijk bewijs gevonden voor de populaire theorie dat de maan is geboren bij een planetair verkeersongeluk, waarbij een object ter grootte van Mars in botsing is gekomen met de vroege aarde. Het bewijs zal weinig indrukwekkend zijn voor niet-wetenschappers: de maan laat een klein overschot zien van een zware variant van zink. Maar dat overschot kan verklaard worden doordat de catastrofale botsing een gigantische dampwolk veroorzaakte. De zware variant van zink kon sneller condenseren dan de lichte variant, waardoor de lichte variant kon ontsnappen voordat het de kans kreeg om ook te condenseren.

Wetenschappers zoeken al lang naar dit soort “sorteren op massa”, een proces dat met een moeilijk woord “isotopische fractionatie” wordt genoemd. Maar hoe hebben ze dit ontdekt? Wel, dankzij de Apollo-missies, waarbij veel maanstenen zijn meegebracht naar de aarde. Het analyseren van deze stenen leverde al snel resultaat op: hoewel de maanstenen chemisch vergelijkbaar zijn met rotsen op aarde, zijn ze wel bijzonder arm aan vluchtige elementen (elementen die gemakkelijk verdampen). Een catastrofale botsing kon dit tekort verklaren, alle andere theorie

Arie, op de bron staat een filmpje. Ik heb de embedded-code geplakt in de html van het artikel, maar zodra ik hem opsla is die code weer verdwenen. Wat doe ik verkeerd?

2. Geen idee wat je verkeerd hebt gedaan. Ik ga meestal naar YouTube zelf (en dus niet daar de bron die jij hebt gebruikt) en zoek daar het filmpje op en gebruik de embedded code aldaar. Dat werkt, gelukkig. 🙂