22 augustus 2017

Eerste sterren ontstonden miljard jaar eerder dan gedacht

ALMA 6

Hoewel de telescoop vandaag pas officieel geopend wordt, heeft de Atacama Millimeter/submillimeter Array zijn eerste baanbrekende ontdekking al verricht. Ontelbare sterren in het universum blijken volgens een onderzoeksteam in Bonn een miljard jaar geleden eerder te zijn ontstaan dan tot nu toe werd gedacht. De ontdekking laat zien dat de heftigste sterrrenuitbarsting ongeveer 12 miljard jaar geleden plaatsvond in het heelal. Axel Weiss van het onderzoeksteam van het Max-Planck-Instituut voor Radioastronomie liet dit woensdag weten.

‘De ontdekking betekent dat deze sterrenstelsels slechts twee miljard jaar na de oerknal zijn ontstaan. Ze zijn ook een miljard jaar ouder dan voorheen werd gedacht’, zei Weiss op de website stern.de. Tijdens het ontstaan van een ster draaien grote hoeveelheden kosmisch stof en gas om elkaar heen, waardoor nieuwe sterren ontstaan. Uit de nieuwe ontdekking bleek dat dat 1000 keer sneller gebeurt dan in normale sterrenstelsels, aldus de onderzoekers. ‘Waar in de Melkweg

1. weiss = premature klokkenluider ??

ons wordt immers steeds voorgespiegeld dat kosmisch-stof eerst in een veel latere recyclingsfase ontstond.

kennelijk is er dus groot nieuws op komst.