19 oktober 2017

Nieuwe inzichten verkregen in het ontstaan van sterren

Protostar with disk

Experts op het gebied van vloeistofdynamica zijn met een nieuwe theorie gekomen om het ontstaan van sterren te verklaren. Volgens hen zorgen veranderingen in de gasdichtheid voor de vorming van zogenaamde “zombiewervels”.

Een ster wordt geboren uit een donkere en koude gaswolk. De eerste stappen van dit proces zijn goed bekend: zo’n wolk kan gaan instorten en zich splitsen in meerdere “klonters”. Binnen zo’n klonter gaat het gas sneller ronddraaien naarmate het verder gaat instorten – dit is het gevolg van de wet van het behoud van hoekmoment. Als gevolg hiervan verandert de klonter in een schijf met in het midden de groeiende ster.

Okee, tot zover zijn de heren wetenschappers het behoorlijk met elkaar eens. Maar de volgende stap wordt problematisch: als de protoster wilt groeien, dan zal de omringende schijf een groot deel van z’n hoekmoment moeten “afschudden”. Maar hoe doet die schijf dat? Zelfs gerenommeerde astronomen vinden dat “een goede vraag” en ze voelen zich (terecht) ongemakkelijk met dit behoorlijke gat in onze kennis van het ontstaan van sterren.

De belangrijkste theorie stelt dat magnetische velden verantwoordelijk zijn voor het destabiliseren van de gasschijf, waardoor hoekmoment kan worden afgeschud. Helaas moet het gas daartoe wel ge