18 augustus 2017

Het kosmische zaad van zwarte gaten

seed black hole

De meeste sterrenstelsels worden verankerd door een supermassief zwart gat van miljoenen zonnemassa’s. Deze zwarte gaten zijn belangrijk, aangezien ze de ‘zaden’ van het omringende sterrenstelsel gevormd hebben. Dat betekent dat de zwarte gaten op z’n minst even oud moeten zijn als het omringende sterrenstelsel en dat levert een probleem op voor de kosmologie. Aangezien sterrenstelsels wel 12 miljard jaar oud kunnen zijn, moeten de centrale zwarte gaten wel erg snel gegroeid zijn, aangezien het heelal ‘slechts’ 13,7 miljard jaar oud is. Waar komen die zwarte gaten dan vandaan?

Hiervoor zijn twee verklaringen. Volgens de eerste verklaring vormt een ‘normaal’ stellair zwart gat de basis voor de supermassieve variant. Stellaire zwarte gaten ontstaan als bijzonder zware sterren ontploffen als supernova en wegen meestal een aantal zonnemassa’s. Als zo’n ster in een geschikte omgeving ontploft, kan het zwarte gat dusdanig veel materiaal aantrekken dat het in no time (op kosmische schaal) transformeert