16 augustus 2017

Oeps, kortsluiting in de LHC kan vertraging opleveren

diode
Enkele dagen voordat er weer protonen door de 27 km lange deeltjesversneller van de Large Hadron Collider (LHC) van het Europese onderzoeksinstituut CERN bij Gen

Reacties

  1. Folkert zegt:

    Vraag je je dan wel bij af, waarom niet even doorgemeten na repatie voordat je hem aanzet?
    Moet tegenwoordig wel kunnen.

  2. De magneet heeft nog niet aangestaan, dus het is gelukkig op tijd ontdekt, anders had je een veel grotere schade gehad, zoals bij het heliumlek in 2008. “Designed to ramp up the energy of the collider, the improvement programme involved a lot of cutting and welding, says Evans. “It’s unavoidable to have small bits of metallic debris in the circuits”, zo lees ik in Nature. Kennelijk was het ingecalculeerd en komen ze nou zo’n scherfje tegen.

    • EnceladusEnceladus zegt:

      Wie weet heeft dat scherfje ons dan wel gered van een mini zwart gat. 😉

      groet,
      Gert (Enceladus)

      • Ik dacht dat het juist het plan was om zo’n micro-blackhole te vormen.

        Hmmm… ik zal wel meer SF hebben gelezen dat goed voor een mens is, maar David Brin heeft er een leuk verhaal over geschreven : “Earth” uit 1990.
        Hoe de mensheid in ca. 2040 vecht tegen een mini-zwartgat van Extra-Terrestrial bron. 🙂

        Groet, Paul

      • Olaf van KootenOlaf van Kooten zegt:

        Of de Hyperion Cantos van Dan Simmons, waarin een kunstmatig zwart gat de aarde heeft verzwolgen 😉

        (gelukkig waren AI Goden zo vriendelijk een exacte kopie voor ons te maken)

        • Kijk, dat is nou waar mijn debuutroman over gaat: deze wereld is niet echt, jullie zijn niet echt en ik eigenlijk ook niet. 😉

          Sybold Deen

          • Quote “… en ik eigenlijk ook niet.”
            Dat zeg je er zeker om, omdat je medelijden met ons hebt? 😕 :’-(

            Groeten, Paul [ Hmmm…, denk ik…]

          • Medelijden? Met iets dat of iemand die niet bestaat? 😉

            Wil je de rode pil, of de blauwe pil, mijn vriend?

            Sybold Deen

          • Dat is toch een retorische vraag, of niet?

          • Zeker, want het maakt geen malle moer uit welke je kiest: het resutaat is hetzelfde. Maar daarom is het nog wel leuk om je in de waan te laten en te kijken welke je kiest.
            De kleur verraadt immers of jij in bent voor een goed doorbakken nep-biefstuk of niet. 😉

            Sybold Deen

          • Dan heb je de mate van retoric niet goed begrepen.
            Niet ik (het personage) kies, maar dat doe jij (als schrijver ) toch voor mij? 😛

          • Zei Edgar Allan Poe het niet: it’s all a dream within a dream within a dream….

          • Zo is het maar net Arie!

            I stand amid the roar
            Of a surf-tormented shore,
            And I hold within my hand
            Grains of the golden sand —
            How few! yet how they creep
            Through my fingers to the deep,
            While I weep — while I weep!
            O God! Can I not grasp
            Them with a tighter clasp?
            O God! can I not save
            One from the pitiless wave?
            Is all that we see or seem
            But a dream within a dream?

            Met Edgar allen Poe is het trouwens niet bepaald goed afgelopen…

            Sybold Deen

          • Ik ben geen boekenwurm, maar aangeboden in deze vorm kan ik het goed verdragen 🙂

  3. MoniqueMonique zegt:

    Volgens mij ben ik wel écht echt hoor 😛 Ik ben mij daarvan bewust.

  4. Kun je nagaan hoe goed de illusie is: je meent zelfs je ergens van bewust te zijn. 😉

    Maar wat nou als zelfs je bewustzijn een illusie is?
    Het aardige van deze discussie is dat jij onmogelijk kunt bewijzen dat je echt bent en ik onmogelijk kan bewijzen dat we niet echt zijn. Filosofen kunnen tot het einde der tijden argumenten voor beide stellingen blijven aandragen.

    Sybold Deen

  5. Zijn we een illusie of niet? In dat opzicht is het wel interessant om over de god maya te lezen. Hoewel daar meerdere interpretatie over zijn uit de verschillende stromingen stelt de ene stroming dat de illusie inderdaad nep is waar een andere stroming stelt dat de illusie echt is omdat deze onstaat uit een diepere realiteit. Hele tijd geleden hier eens een link over gevonden, maar ben die eigenlijk kwijt geraakt en kan het ook niet met google vinden. 🙁
    Hoe dat ook, de dood zal ons bevrijden uit deze illusie, dus heb geduld. 🙂

    • EnceladusEnceladus zegt:

      Tja, afgelopen dinsdag was er iemand die niet zo gek veel geduld had en meende ook even voor 149 anderen te mogen beslissen… 🙁

      groet,
      Gert (Enceladus)

  6. In dat stuk staat ook
    “Op de cockpit voice recorder (CVR) is te horen dat de copiloot tot het laatst toe ademhaalde en dus niet voorafgaand aan de crash overleed of buiten bewustzijn was.”
    Ja, als je bewusteloos bent adem je niet…???? LOL

    Dat handmatig en moedwillig een daling inzetten is volgens mij nog helemaal niet bewezen omdat alleen nog maar de voice recorders goed zijn beoordeeld. Niet de zwarte dozen waaruit ze b.v. bediening van knoppen kunnen aflezen.

    Is het niet een vreemde zelfmoord, om in een mooie glooibeweging af te dalen? Waarom niet die stuurknuppel omlaag duwen en recht naar beneden?

    Hoe kan het dat die straaljager de 320 al kon begeleiden, terwijl de hele afdalling en crash iets van 8 minuten in beslag nam? Was toevallig in de buurt? En over wat die straaljagerpiloot te melden zou kunnen hebben weten we ook nog niets?

    Ik ben geen conspiracy fan….maar als ik dat eerdere bericht lees….en weet dat met zelfmoord als oorzaak, de overige 6000 airbussen vrolijk door mogen vliegen….
    Dat doorvliegen is zo belangrijk, dat ze wel erg snel en voorbarig conclusies naar buiten brengen en het is terecht dat daar veel negatieve reacties over verschenen.

  7. MoniqueMonique zegt:

    @Obelix De Duitsers weten niet of het de gezagvoerder of de copiloot was die niet op zijn plek zat.

    De onderzoeker meldt dat aan het begin van de vlucht de communicatie tussen beide piloten nog goed en kalm verloopt. Na een korte tijd verlaat één van de piloten de cockpit. Wanneer hij terugkeert wordt er niet open gedaan.

    “De piloot klopt eerst rustig tegen de deur, hier wordt niet op gereageerd”, aldus de functionaris. “Daarna hoor je de piloot steeds harder kloppen tegen de deur, maar er komt nooit een antwoord. Je kunt horen dat hij de deur probeert in te trappen”, meldt de onderzoeker.

    http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4018757/piloot-germanwings-tijdens-crash-buitengesloten-cockpit.html#piloot-uitgesloten-uit-cockpit-5

    http://www.zie.nl/video/01kzopmfx3fc

    • Volgens mij heb jij het nieuws dan niet goed gevolgd : het is (volgens het media-theater) de copiloot die een ieder mee de dood in heeft genomen, niet die aardige ervaren piloot.

      En uiteraard, Karel slaat de spijker op de kop, ligt het zeker niet aan het toestel. Daar zijn momenteel veel te veel economische belangen mee verstrengeld…

      Groet, Paul

      • MoniqueMonique zegt:

        Die tekst staat in de link, die had ik alvast gekopieerd. Gepubliceerd: 26 maart 2015 01:31
        Laatste update: 26 maart 2015 12:25
        Zover ik weet ging het om een 28 (27) jarige Duitse copiloot. Hij zou nog bij z’n ouders wonen ergens bij Koblenz in de buurt. Er was een onderbreking tijdens zijn opleiding, maar gisteren wisten ze nog niet precies waarvoor dat was.

        Het was meer om aan te geven dat ik die 2 vliegrampen niet echt met elkaar vind overeenkomen. That’s all.

        Oh, en ik heb deze nog gevonden:
        http://nos.nl/artikel/2027117-co-piloot-doorstond-depressie-en-had-relatieproblemen.html

        Het maakt mij niet uit als Karel denkt dat het een technische storing is. Ik denk dat ze het eerst eens goed moeten uitzoeken. Dan zal blijken of het idd een zelfmoordactie was van de copiloot. Voorlopig gaan ze daar wel van uit. Of loop ik achter op de allernieuwste feiten?

        • Waar ik “over val” is dat ze in no time al een verklaring over de toedracht geven, terwijl gebruikelijk is een gedegelijk onderzoek te doen voordat er conclusies worden getrokken. En vanwege die haast heb ik inderdaad op voorhand wat twijfels. In bijna alle gevallen gaan er weken, maanden tot jaren over het onderzoek na een crash. Ze hebben nog niet eens de 2 zwarte dozen kunnen analyseren…

    • Astrocorner? 🙂

  8. Op http://tweakers.net/nieuws/102153/lhc-onderzoekt-oplossingen-voor-kortsluiting.html las ik dat ze mogelijk ook kunnen proberen om met een flinke stroomstoot het metaalafval te verbranden.

    De eerste manier waar de technici naar kijken, is een stroomstoot door de bedrading te sturen om zo te proberen het stukje metaal te laten smelten. De hoop is dan dat het metaal opbrandt en het probleem zo verholpen is.

Laat wat van je horen

*