19 maart 2024

SpaceX’ Dragon gelanceerd en onderweg naar ISS voor missie CRS-12

Credit: NASA/SpaceX

Op maandag 14 augustus is vanaf lanceerplatform 39A op NASA’s Kennedy Space Center in Florida met een Falcon 9 raket de Dragon capsule gelanceerd en daarmee is de twaalfde Commercial Resupply Services mission (CRS-12) van start gegaan. De Dragon capsule, die volgestouwd zit met nuttige lading, is nu onderweg naar het internationale ruimtestation ISS, waar ‘ie woensdagmiddag 16 augustus rond 13 uur zal arriveren en door de astronauten Jack Fischer (NASA) en Paolo Nespoli (ESA) met de Canadarm2 robotarm aan de Harmony module van het ISS zal worden vastgekoppeld. Tot de lading behoren enkele instrumenten, die gebruikt gaan worden om o.a. de ziekte van Parkinsons beter te begrijpen en om de kosmische straling te onderzoeken. Dat laatste gebeurt met ISS-CREAM, een grote detector die aan de Japanse Kibo module zal worden vastgemaakt. Kort na de lancering landde de eerste trap van de Falcon 9 succesvol op SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) op Cape Canaveral Air Force Station, Florida. Van de lancering én landing zie je hieronder de videobeelden.

Bron: NASA.

1. Ik vind ’t maar raar, dat het ding vol zit met ‘nuttige’ lading. Mis ik iets?

2. Nee, er is ook niet-nuttige lading. Ruimtevrachtschepen zoals de Cygnus van Orbital ATK en de Russische Progress worden na gebruik volgestouwd met troep (bijvoorbeeld afval van de toiletten van het ISS) en dan worden ze losgekoppeld en verbranden ze in de dampkring.

3. Ook poep afvoeren is nuttig Arie. “Nuttige” lading is kletskoek.