Goed, en dan nu de huiskamervraag voor vandaag: hoe noemen we de Ground Umbilical Carrier Plate in het Nederlands? Wie ’t weet mag het zeggen. 🙂 Bron: SpaceRef.
Even over die ‘Ground Umbilical Carrier Plate’
11 november 2010 by Leave a Comment
dat het 5 november j.l. weer fout ging met de lancering van de Discovery. De sensoren maten een te hoge lekkage van waterstof. En da’s een te groot risico voor zo’n lancering, want de bedoeling is wel dat de waterstof én de motoren tot ontbranding komen, niet ergens buáten de externe tank. De lancering is nu uitgesteld tot minstens 30 november a.s. Ik begrijp dat technici inmiddels de GUCA vervangen hebben. Geen idee of dat ook met de GUCP gaat gebeuren. Ik kwam deze video tegen die meer laat zien over de werking van de GUCP:
Ja, dat is waar ik het eventjes met jullie over wil hebben, de zogenaamde Ground Umbilical Carrier Plate. Uhhh… zeg dat nog eens? Tuurlijk, Ground Umbilical Carrier Plate. Zeg maar de GUCP, hetgeen ze uitspreken als ‘gup’. Klinkt lekker cryptisch, maar het is niet zo ingewikkeld. Het is de plek op de oranjegekleurde externe brandstoftank van de Space Shuttle, waar de 17″ brede brandstofpijp naar toe loopt, welke die tank van waterstofgas voorziet. Die GUCP is samen met de zgn. ground umbilical carrier assembly (GUCA) een ingewikkeld stukje techniek, dat ervoor zorgt dat de tank tot de allerlaatste seconde voor de lancering nog van brandstof kan worden voorzien. Zit de tank al vol dan kan ook het omgekeerde plaatsvinden en kan overtollige waterstof via de ‘umbilical’, da’s de pijpleiding, veilig worden afgevoerd. De GUCP zit vol sensoren, die meten of het waterstof, een zeer brandbare brandstof, niet lekt. En da’s nou precies de reden
Speak Your Mind