19 maart 2024

Vrijdag gaat de Tevatron deeltjesversneller voorgoed dicht

De Tevatron deeltjesversneller. Credit: Fermi National Accelerator Laboratory

Komende vrijdag – 30 september 2011 – zal de befaamde deeltjesversneller Tevatron van het Fermi National Accelerator Laboratory (Fermilab) in Batavia, Illinois, door bezuinigingen voorgoed z’n deuren sluiten. Daarmee komt er een einde aan een wetenschappelijk instrument, dat tientallen jaren de grootste in zijn soort ter wereld was en waar vele natuurkundige waarnemingen mee zijn gedaan. Pas met de komst en ingebruikname van de Large Hadron Collider (LHC) in Genéve moest de Tevatron z’n meerdere erkennen. De Tevatron ring is een 6,28 km lange deeltjesversneller, waarin vanaf 13 februari 1985 protonen en antiprotonen [1]In de LHC knallen ze alleen protonen tegen elkaar, geen antiprotonen. worden versneld tot bijna de lichtsnelheid. Op twee verschillende plekken – bij de 5000 ton zware D0 (‘D Zero’) en CDF detectoren – botsen die deeltjes bij elkaar en dat levert nieuwe deeltjes op. In 1995 ontdekte men op deze manier met de Tevatron het top quark, het zwaardere broertje van de op- en neer-quark, waaruit protonen en neutronen bestaan. De laatste twee jaar hoopte men om bij de botsingen een glimp op te vangen van het Higgs boson en van supersymmetrie, maar helaas pindakaas, dat resultaat bleef uit. Ook waren er nogal eens tegenstrijdige berichten uit het D0- en CDF-kamp, zoals het geval was bij de ‘Wjj-hobbel’, die wel door het CDF, maar niet door Do werd waargenomen. Wat het Higgs boson betreft – waarvan de verwachting is dat deze in het annus mirabilis 2012 door de LHC zal worden gedetecteerd – heeft het Tevatron wel het massabereik ervan kunnen verfijnen. De botsingen van de protonen en antiprotonen in de Tevatron hebben geleid tot maar liefst 937 wetenschappelijke publicaties. Na vrijdag zijn alle ogen alleen op de LHC gericht en mag deze het ‘grote werk’ – de speurtocht naar het Higgs boson en supersymmetrie – verder afmaken. Bron: Science.

1 In de LHC knallen ze alleen protonen tegen elkaar, geen antiprotonen.