17 oktober 2019

Het uitdijende heelal gaat sneller dan lichtsnelheid

Edwin Hubble had rond 1929 een hoop informatie verzameld over de afstand van Melkwegstelsels tot de aarde en, met behulp van roodverschuivingen, over hun snelheid. Hij kon aantonen dat: hoe verder de Melkwegstelsels van onze aarde staan, hoe sneller ze zich van ons verwijderen. Zijn bevindingen bewezen dat het heelal in snel tempo uitzet.

In de video: Het uitdijende universum gaat sneller dan lichtsnelheid. Dit is niet in strijd met Einstein’s relativiteitstheorie omdat er niets door de ruimte met lichtsnelheid voortbeweegt. Het is de uitdijende ruimte zelf. Het valt niet mee om een goede voorstelling te maken van een uitdijend heelal. Voorbeeld met de ballon: teken met viltstift wat stippen op het oppervlak van een ballon. Als de ballon wordt opgeblazen, worden de onderlinge afstanden van de stippen steeds groter. En hoe groter de afstand tussen twee stippen is, des te sneller bewegen ze uit elkaar. De stippen stellen de sterrenstelsels voor en het ballonoppervlak de uitdijende ruimte.

Overigens speelt de uitdijing van het heelal alleen een rol op grote, ‘kosmologische’ afstanden. Sterrenstelsels dijen niet uit, evenmin als planetenstelsels of sterren. De sterren in het Melkwegstelsel worden bijvoorbeeld bijeengehouden door de wederzijdse zwaartekracht, en die biedt weerstand tegen de uitdijing.
Alles voorbij de Hubble Sphere (zichtbare heelal) verwijderd verder en verder van ons met lichtsnelheid. Je zou kunnen denken dat objecten die steeds verder van ons afgaan, sneller dan licht, onzichtbaar zouden zijn. Toch is dit niet het geval.
Dit heeft te maken met de Hubble Sphere die ook aan het uitdijen is.

Veritasium
Waarom wordt het heelal steeds groter en groter?

1. Monique zegt

Waarom wordt het heelal steeds groter en groter?

2. Leuk! Bedankt voor het plaatsen van deze leerzame video, Monique! Actief baasje die Joeri van Leeuwen. Pas was hij ook al in het Klokhuis, https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/3752/De-Melkweg-sterren

• Jesaja 40 – 22 die kennis stond al in de bijbel vermeld 4000 jaar geleden.

• Werkelijk?
        Volgens Wikipedia is die tekst nog geen 2600 jaar…

Daarnaast bevat de strofe uiteraard geen verwijzing naar de lichtsnelheid.
        Wel staat er iets over mensen die met sprinkhanen worden vergeleken, en dat de hemel het tentdoek voor de Aarde is… 😕

Me dunkt dat voor iedere liefhebber, er altijd wel iets in een dik boek** te vinden is, wat uitgelegd kan worden als iets wat het niet betekende, en ook nu niet betekend.
        En dat geeft ook niet : de bijbel is geen technische verhandeling hoe de (dode) natuur in elkaar steekt.
        Het is op zijn best een verhalen boek, op de menselijke maat, waaruit je misschien menselijkheid kan leren.

** elk dik boek!

3. we moeten accepteren dat theoretische natuurkunde niet gebaseerd is op feiten. donkere materie…. laat maar zien. e =mckwadraat laat een aantal krachten buiten beschouwing. wanneer je de formule van Einstein bekijkt als wiskundige dan zie je de beperking. je mag niet aan c komen.want die heeft een maximum. stel bij deze formule komt tien keer meer e vrij dan volgens e=mckwadraat mogelijk is wat dan.

4. Het is op zijn best een verhalen boek, op de menselijke maat, waaruit je misschien menselijkheid kan leren
    dat zegt u mooi ????

en dan te bedenken hoe donker het toen op ( aarde en in de woestijn) was.
    en het tentdoek wel heel indrukwekkend zou zijn geweest.

(wat/welke sterren in zijn tijd incl vallende sterren enz ???.)

• Marty Heijmans zegt

Alles wat in de bijbel te lezen valt is wetenschappelijk nauwkeurig. Job 26:7 de aarde hangt aan niets. Lichtsnelheid Job 38:35 . Thermo dynamica genisis 6:15 . Psalm 8:8 de door matthew maury ontdekte Paden van de zeeën. Prediker 1:7 . Enz enz .

• Dus even als voorbeeld: in Job 38:35 staat “Kun jij de bliksemstralen roepen zodat ze naar je toe komen en tegen je zeggen: “Hier zijn we! Wat moeten we doen?” En daar kan jij uit afleiden dat de lichtsnelheid 300.000 km/s is? Knap hoor. Is dat nou die beroemde exegese, zodat iedereen uit de bijbel kan halen wat ‘ie wil?

%d bloggers liken dit: