28 maart 2024

Nieuwe klasse van buitensporig heldere sterrenstelsels ontdekt

Voorstelling van een buitensporig helder sterrenstelsel.  (credit: NASA/JPL-Caltech).

Sterrenkundigen van de Universiteit van Massachusetts Amherst hebben een nieuwe klasse van buitensporig heldere sterrenstelsels ontdekt, die in het infrarood zoveel licht geven dat ze er zelfs nog geen naam voor hebben bedacht. Voor IR-stelsels zijn al klassen bedacht, zoals de ‘ultra-lumineuze’ stelsels, die minstens een biljoen keer zo helder als de zon zijn, en de ‘hyper-lumineuze’ stelsels, die minstens tien biljoen keer zo helder zijn. Maar nou is er een groep van acht sterrenstelsels ontdekt, die nog weer groter zijn: minstens honderd biljoen (!) keer zo helder als de zon. Voorlopig gaan ze maar door het leven als buitensporig heldere stelsels, maar wellicht dat er creatieve sterrenkundigen zijn die een mooie naam weten te verzinnen, ‘krankjorum-lumineuze’ stelsels, ik doe maar een simpele suggestie. Van de ontdekte stelsels was de verwachting dat ze helemaal niet kunnen bestaan. De groep is zo’n tien miljard jaar oud, gevormd zo’n vier miljard jaar na de oerknal. Ze kwamen voor in de data verzameld door de Europese Planck en Herschel satellieten – hier ’t vakartikel over de vondst. Dat ze zo helder zijn komt overigens niet alleen door hun eigen helderheid, maar ook doordat hun licht nog eens tien maal versterkt wordt door zwaartekrachtslenzen, veroorzaakt door clusters van sterrenstelsels die tussen de heldere stelsels en ons in staan en die de ruimte om hen heen verbuigen. De buitensporig heldere stelsels zijn vermoedelijk zo helder doordat ze een enorme productie van nieuwe sterren hebben. In de Melkweg worden per jaar enkele nieuwe sterren geboren, in de nieuwe klasse van sterrenstelsels wordt ongeveer één ster per uur geproduceerd. Bron: Universe Today.