19 maart 2024

Video: David Kaplan (Particle Fever) over de 750 GeV difoton hobbel

Een botsing van protonen waargenomen door CMS (credit: CERN)

De natuurkundige David Kaplan (Johns Hopkins University), bekend van de film Particle Fever, die hij geproduceerd heeft, gaat in de korte video hieronder in op de hobbel, die met de ATLAS- en CMS-detectoren van de Large Hadron Collider vorig jaar tijdens run 2 waargenomen, waarbij telkens twee fotonen ontstaan die samen een energie van 750 GeV hebben, mogelijk wijzend op een nieuw deeltje van die massa. Sinds de eerste bekendmaking in december dat ze die hobbel hebben gezien hebben we er ongeveer een ziljoen blogs aan gewijd – de dames en heren theoretici hebben er tot nu toe 335 wetenschappelijke artikelen aan besteed, een ware difoton-diarree. Half maart kwam vanuit het Italiaanse la Thuile de melding dat met nog wat extra data en betere analyses de hobbel nog beter te zien was. Bij de CMS en ATLAS zijn sinds ruim een week de protonenbotsingen weer herstart (zie afbeelding hierboven) [1]waarbij opgemerkt dat dit nog botsingen betreft die bedoeld zijn door testen van de versneller en de experimenten. Volgens de planning beginnen de echte protonenbotsingen, die meetellen voor run 2 op … Lees verder, dus de grote detectoren gaan binnenkort weer data verzamelen, zodat we mogelijk deze zomer te horen krijgen of de hobbel echt is of niet en zo ja of dit het eerste teken is dat we zien van nieuwe natuurkunde, natuurkunde ‘Beyond Standard Model’ (BSM). De verwachting is dat ze dit jaar 25/fb aan data zullen verzamelen, da’s acht keer meer data dan in 2015. We wachten samen met Kaplan geduldig af wat dat voor moois op gaat leveren.

:bron: Bron: Quanta Magazine.

1 waarbij opgemerkt dat dit nog botsingen betreft die bedoeld zijn door testen van de versneller en de experimenten. Volgens de planning beginnen de echte protonenbotsingen, die meetellen voor run 2 op maandag 25 april. Astroblogs-lezer en CMS-natuurkundige Tristan du Pree meldt mij dit, waarvoor dank!