13 december 2018

Tentoonstellingen; Titulaers muziekrobots en BredaPhoto met o.a. werk van Murray Ballard over ‘cryonisme’

Een tentoonstelling van de robotverzameling van Chriet Titulaer (1943-2017) is vanaf morgen te bewonderen in het Utrechts Museum Speelklok. Vijftig fotografen tonen hun werk op ‘BredaPhoto’ 2018 dat in het teken staat van technologie. Het invriezen van mensen ‘cryonisme’ met uitzicht op onsterfelijkheid, op de ‘mens’ gelijkende robots, ruimteschepen en social media zijn de onderwerpen.

robots uit Chriet Titulaer verzameling credits; AD

In het Museum Speelklok in Utrecht luit de titel van de tentoonstelling ‘Robots love Music’. Het accent ligt op robotjes die op de een of andere manier muziek kunnen maken. Titulaer liet vroeger in zijn programma Wondere Wereld regelmatig fragmenten zien waarin robots muziek maken. Het museum voegt bovendien een aantal robots toe uit de eigen collectie. De manier van muziek maken varieert, de een kan zelf een instrument bespelen, bij de andere robot zit er een speelklok mechanisme in. Het museum Speelklok is gehuisvest aan de Steenweg 6, Utrecht en de tentoonstelling loopt tot 3 maart 2019.

In BredaPhoto staan op vijftien plekken binnen en buiten in de stad de techniek centraal. Er wordt werk op de tweejaarlijkse fototentoonstelling BredaPhoto genoemd, getoond van vijftig (inter)nationale fotografen. Om het niet alleen op afbeeldingen, wat enigszins afstandelijk is, te centreren, staan er ook objecten tentoon. Het thema ‘Wat is de impact van technologie op mens en maatschappij’, zorgde voor zeer bijzondere objecten die veel reden tot ‘food for thought’ geven.

Tanks met vloeibaar stikstof credits Cryonics institute

Zo staat er staat ‘werk’ van o.a. van fotograaf Murray Ballard, tanks met vloeibaar stikstof tentoon. Ballard besteedde tien jaar aan zijn fotografie project ‘The prospect of Immortality’, over mensen die zich willen laten invriezen in de hoop dat de techniek zich dusdanig zal ontwikkelen dat ze eenmaal ontdooid verder, kunnen leven. Er staan inmiddels zo een 2000 mensen op een wachtlijst van het Cryonics Institute. De Amerikaanse fotograaf Max Auilera-Hellweg fotografeerde robots die bijzonder veel op mensen lijken en noemt het de ‘uncanny valley’, het moment waarop mensen zich met robots die dermate ‘echt menselijk’ zijn een gevoel van ongemak opwekken, dit i.t.t. tot bij Aguilera zelf, hij gaat ervan uit dat het nu eenmaal bij deze tijd hoort en een onomkeerbaar fenomeen is. De tentoonstelling loopt van 5 september tot en met 21 oktober. Bron; De Ingenieur (5 Euro korting voor Ingenieurs lezers bij www.bredaphoto.nl/editie-2018/tickets met code.)

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.