19 maart 2024

Een rivier van sterren in de Melkweg ontdekt

De 200 sterren van de rivier in de Melkweg met rode stippen weergegeven. Het is een stereografische projectie van de zuidelijke sterrenhemel, waarbij de Melkweg als een cirkel aan de rand te zien is. Rechts zie je de Grote en Kleine Magelhaense Wolken. Credit: Astronomy & Astrophysics; Background image: Gaia DR2 skyma

Sterrenkundigen hebben een ‘rivier van sterren’ in de Melkweg ontdekt, een relatief nabije stroom van vele duizenden sterren die over de gehele zuidelijke sterrenhemel loopt, een rivier die zo’n miljard jaar oud is en waarvan de sterren allemaal dezelfde richting uit bewegen. Stefan Meingast en z’n team hebben gebruik gemaakt van de gegevens van de Europese Gaia satelliet, waarmee de afstand en beweging van meer dan een miljard sterren in het Melkwegstelsel is gemeten – vorig jaar april verscheen daarvan de tweede datarelease. Van 200 sterren uit de database kon men een heel precies driedimensionaal beeld opstellen hoe ze zich in de Melkweg voortbewegen en daaruit kwam naar voren dat ze allemaal tot dezelfde stroom of ‘rivier’ van sterren behoren (zie de afbeelding hierboven). Extrapoleren van de gegevens leverde op dat er in totaal zo’n 4000 sterren moeten behoren tot deze galactische rivier en dat de leeftijd ervan ongeveer een miljard jaar is. In die periode moet de rivier al vier keer rondom het centrum van de Melkweg zijn gedraaid. De rivier is een paar honderd parsec lang (1 parsec = 3,26 lichtjaar) en hij bestrijkt ongeveer een derde van de gehele sterrenhemel. Hier het artikel over de ontdekking van deze rivier, dat in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics is verschenen. Bron: Science Daily.

1. Is het feit dat zij “allemaal dezelfde richting uit bewegen” geen gevolg van de beweging van onze Melkweg of bewegen zij aan een andere snelheid of in een andere richting?