23 juli 2019

JAXA en Toyota buigen zich over nieuw ontwerp grote maanrover

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA en Toyota Motor Corporation hebben recent aangekondigd gezamenlijk een grote exploratie maanrover te gaan bouwen. De autonoom rijdende maanrover zou een bereik moeten krijgen van rond de 10.000 km en met een inhoud van 13 m4 plaats bieden aan twee tot vier passagiers en de nodige werkruimte. Met toekomstige grote maanprogramma’s variërend van ruimtestations tot maanbases zullen astronauten ook serieuze afstanden moeten kunnen afleggen. Met een oppervlak van 38 miljoen km2 of grofweg het oppervlak van het Afrikaanse continent dat uitermate ruw en lastig begaanbaar is, is een betrouwbaar en robuust maan transportsysteem van het grootste belang.

Japanse maanrover concept ontwerp credits; PressFrom

Het is daarom dat JAXA en Toyota besloten hebben een degelijke, ruime maanrover te bouwen die voorzien is van een drukcabine, opdat astronauten hier binnen kunnen werken in normale kleding, zonder ruimtepak, en tegelijk lange afstanden comfortabel kunnen afleggen. Naast een basis ontwerp waar men sinds voorjaar 2018 mee aan de slag is gegaan, is er ook al nagedacht over de stroomvoorziening van de rover. De  JAXA/Toyota rover meet  6.0 l x 5.2 b x 3.8 h en maakt gebruik van brandstofcel technologie voor de energievoorziening. Veel details zijn nog niet vrijgegeven maar de concept illustraties bevatten wel een uitklapbaar zonnepaneel. Dit duidt erop dat afval water vanuit de brandstofcellen mogelijk gerecycled gaan worden om meer waterstof en zuurstof te kunnen produceren voor brandstof. “Bij JAXA zijn we momenteel verschillende scenario’s aan het bestuderen alsook de technologieën die er bij de specifieke verschillende ruimtemissies gebruikt zullen worden,” aldus JAXA vice-president Wakata. Vorige week sprak hij in Tokyo deze woorden uit m.b.t. de maanrover in Minato Ward, het zakendistrict van Tokyo waar alle grote (inter)nationale bedrijven van Toyota tot Apple gevestigd zijn. “Bemande, met drukcabines uitgevoerde maanrovers zullen een zeer belangrijk element worden in de ondersteuning van de exploratie maanmissies, die eind volgend decennium een aanvang zullen nemen.” En vervolgde; “Wij streven ernaar zo een maanrover operationeel te hebben in 2029.”  Bronnen; New Atlas / JAXA / Engadget

 

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.