23 april 2019

ESA test luchtsluis ontwerp voor het internationaal maanruimtestation

De toekomstige buitenpost bij de maan of voluit Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G) is een internationaal mega project onder leiding van NASA, voor een maan ruimtestation. De eerste modules zouden rond 2023 in een baan om de maan gebracht moeten worden. LOP-G zal worden voorzien van een luchtsluis voor verbinding tussen het station en de ruimte. ESA heeft vorig jaar twee bedrijven opdracht gegeven een nieuw model luchtsluis te ontwerpen. Zodoende worden er momenteel twee verschillende en onafhankelijk van elkaar ontwikkelde modellen van een luchtsluis gebouwd, de ene door Airbus (uitgevoerd door het Franse bedrijf Comex) en de ander door Thales Alenia Space. Uiteindelijk zal een van de twee gevoegd worden bij de Europese ESPRIT module*.  ESPRIT zal het maanruimtestation voorzien van telecommunicatie apparatuur en tank installaties.

ESA luchtsluis credits; New Atlas / ESA / B. Schulze

Een luchtsluis lijkt qua constructie op een vrij uniforme, kleine ruimte met aan weerszijden twee luchtdichte deuren die niet tegelijkertijd opengaan. De luchtsluis tussen een drukcabine en zijn omgeving maakt het mogelijk dat astronauten en lading veilig het ruimtevaartuig kunnen binnengaan en verlaten, terwijl de drukverandering in de cabine en het verlies van lucht daaruit wordt geminimaliseerd. Het ontwerpen van een dergelijke luchtsluis is complex, de krappe ruimte staat vol apparatuur en vanwege de rondzwevende astronauten geeft het allerlei ergonomische uitdagingen. ESA is momenteel bezig met het uittesten van een full-size mock-up van een van de luchtsluizen, gebouwd door Comex, een Frans bedrijf gespecialiseerd in maritieme techniek, voor Airbus, in een zwembad in Marseille. In deze reeks testen was het aan ESA astronaut Jean-François Clervoy en ESA astronaut trainer Hervé Stevenin om het systeem grondig door te lichten. De luchtsluis is opgebouwd met gebruik van 3D geprinte modellen. De luchtsluis heeft wel iets weg van een groot model haaienkooi. De sluis bevat ook maquettes van (delen) apparatuur waaronder een stuk robot arm gemaakt door het Canadees ruimtevaartorganisatie CSA. Primaire doel van de reeks testen was het vinden van de beste plek voor plaatsing van de twee camera’s voor missie controle centrum op aarde en laadoperaties.

Luchtsluis te water credits; Phys.org / ESA / B. Schulze

“We wilden bekijken of de astronauten zich wel goed konden bewegen en voldoende ruimte hadden om alle hardware te kunnen installeren op een speciaal laadplatform, hier de nodige testen bij te doen en ze vervolgens ook nog door de luchtsluis heen bewegen, ” aldus Comex duiker Kathrin Nowack. Verder werd er ook gekeken naar ruimte voor onderhoudswerkzaamheden en ergonomische zaken zoals plekken voor het aanbrengen van handsteunen. Clervoy en Stevenin droegen tijdens de testen speciale duikuitrustingen die geen zuurstofflessen bevatten maar waarvan de zuurstofvoorziening via een buissysteem in de pakken loopt, dit gaf ze meer bewegingsvrijheid. Ook was het zeer belangrijk om te werken met full-size modellen van de apparatuur die zoals ESA studie manager Philippe Schoonejans zei, enorm groot is. Deze grote ladingen moeten qua grootte en massa goed op elkaar afgestemd worden voor een optimale werkomgeving. De testresultaten zullen gebruikt worden om het uiteindelijk model verder te verfijnen, en de twee ontwerpen en mock-ups zullen eind dit jaar aan de ministeriële raad van ESA voor gelegd worden ter beoordeling. Bron; New Atlas / ESA

*Het European System Providing Refuelling, Infrastructure and Telecommunications (ESPRIT) module voorziet in additionele xenon en hydrazine voorraad, communicatie apparatuur en een luchtsluis voor experimenten. Met een massa van 4 ton, en een lengte van 3.91 m. Het LOP-G is bedoeld om te worden ontwikkeld, onderhouden en gebruikt i.s.m. commerciële en internationale partners. De ontwikkeling wordt geleid door de partners van het ISS: ESA, NASA, Roscosmos, JAXA en CSA. Bron; Wikipedia

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.