19 maart 2024

Beroepssterrenkundigen gaan petitie indienen tegen de Starlinkvloot van SpaceX

Een illustratie van de lichtvervuiling van de Starlink satellieten. Rechtsonder zie je vaag de Noordamerikanevel in Zwaan.

Beroepssterrenkundigen zijn wereldwijd bezig om een petitie in te dienen, bedoeld om iets te doen aan de negatieve gevolgen van de vloot van Starlink satellieten van SpaceX, met name de lichtvervuiling van de satellieten. Het is een initiatief van de Italiaanse sterrenkundige Steffano Gallozzi, die er op 9 januari mee begon. Inmiddels is de petitie ondertekend door 901 sterrenkundigen (21.00 uur, 27 januari). Er zou vandaag een derde lading van zestig Starlink satellieten worden gelanceerd vanaf Cape Canaveral Air Force Station in Florida, maar die lancering ging vanwege het slechte weer niet door. Dat die Starlink satellieten zorgen voor ernstige lichtvervuiling en daarmee zorgen voor grote problemen bij astronomische waarnemingen door tal van instrumenten is al bekend sinds de eerste lading van die satellieten werd gelanceerd, 24 mei 2019. En toekomstige zwermen satellieten staan al op stapel – Amazon’s project Kuiper en Facebook Athena. Vandaar dat de sterrenkundigen nu oproepen tot een onmiddelijke stopzetting van de lanceringen. Hier is de gehele tekst van de petitie te lezen, hieronder datgene waar men toe oproept:

We, astronomers subscribing to this appeal state THERE IS NO MORE TIME TO DISCUSS, IT IS TIME TO ACT!

ASK GOVERNMENTS, INSTITUTIONS AND AGENCIES ALL AROUND THE WORLD

1. to be committed to provide legal protection to ground astronomical facilities in all of the available observation electromagnetic windows.
  2. to put on hold further Starlink launches (and other projects) and carry out an accurate moratorium on all technologies that can negatively impact astronomical observations from space and from the ground, or impact on the scientific, technological and economic investments that each State engages in astrophysical projects.
  3. to put in place a clear evaluation of risks and predictive impacts on astronomical observatories (i.e. loss of scientific and economic value), giving stringent guidelines to private individuals, societies and industries to plan satellite investments without clearly understanding all of the negative effects on outstanding astronomical facilities.
  4. that the US Federal Communications Commission (FCC) and any other national agency be wary of granting permission to ship non-geostationary low-orbit satellites into orbit or alternatively to limit the authorization of only satellites being above the airspace of the “home country”.
  5. to demand a worldwide orchestration, where national and international astronomical agencies can impose the right of veto on all those projects that negatively interfere with astronomical outstanding facilities.
  6. to limit and regulate the number of telecommunication satellite fleets to the “strictly necessary number” and to put them in orbit only when old-outdated technology satellites are deorbited, according to the Outer Space Treaty (1967) – the Art IX [5], and the United Nations Guidelines for the Long-term Sustainability of Outer Space Activities (2018) – guideline 2.2(c) [6], requiring the use of outer space be conducted “so as to avoid [its] harmful contamination and also adverse changes in the environment of the Earth” and […omissis…] risks to people, property, public health and the environment associated with the launch, in-orbit operation and re-entry of space objects”.

Prachtig initiatief, dat ik vanaf deze plek voor 100% ondersteun! Mogen wij bloggers en amateur-sterrenkundigen ook meetekenen? Bron: Astronomers Appeal.

1. Kortom.. We willen de status quo handhaven ? Stop alle verdere ontwikkeling maar en laat de hele derde wereld en alle afgelegen gebieden in de wereld maar lekker zonder internet zitten.

Alsof er ineens niks meer te zien zou zijn. De eerste reeks satellieten was hoog reflecterend dus om basis daarvan nu al te roepen dat het een ramp voor de waarnemingen wordt lijkt me onzin.

De tekst van de petitie klinkt als een 100% hakken in het zand opstelling. Vroeg of laat is dat gewoon niet houdbaar.

Ik zou me alvast richten op de nieuwe mogelijkheden die er voor astronomen komen als een lanceringen straks via budget-air geboekt kunnen worden. Kijk of je het starlink platform kan gebruiken als een mega gedistribueerde radiotelescoop.

Maar ik begrijp het ook als op deze website dit nu net het verkeerde onderwerp is om het mee oneens te zijn.

• Sander Kamps zegt

Het kan geen kwaad om een pas op de plaats te maken, en na te denken over de gevolgen die het versturen van satellieten heeft voor nu en voor de toekomst. Dit met het oog op vervuiling van het vrije zicht op de hemel, de vele afgedankte apparatuur en de groeiende hoeveelheid puin. Ongelimiteerd, zowel commerciële als publieke, apparatuur in een baan om de aarde brengen lijk mij niet verstandig.

• Deze implementatie is fout.
      Het is ongereguleerd en op pure winstbejach gebaseerd.

Een globaal internetnetwerk hoeft niet zo gemaakt te worden.
      Deze manier is vergelijkbaar met het model van google.
      Zo grootsaanwezig zijn dat je er wel mee in zee moet en de gevolgen voorlief zal nemen.

Internet is nu ook al nodig, maar je kunt er niet mee gamen, hoger latency.
      Er zijn zeker een midden weg mogelijk. waarbij de vervuiling van de nacht niet prominent zal worden.
      Als eerst is de hoogte van de banen veels te laag en daarna het aantal satellieten.
      Dit is ook allemaal gekozen voor een lagere latency en als gevolg ook hogere snelheden.

Ook is er een gevaar setting voor de ruimtevaart als er 30.000 satellieten van nog maar 1 constellatie gaat komen.

• Als het ‘ophangen’ van deze satellieten ongereguleerd is, is het voor anderen ook net zo goed mogelijk om die satellieten uit hun baan te tikken, bv naar het meest nabije zwaartekracht put… Earth!

En misschien dat het apparaat wat dat bewerkstelligd, ook nog wat ander ruimtepuin kan invangen, om toekomstige ongelukken te voorkomen.

NB internet kan uiteraard gewoon via kabels op of in de grond. 😉

• voxnulla zegt

“internet kan uiteraard gewoon via kabels op of in de grond.”

Beetje lastig op vliegtuigen, boten en hoge berggebieden.

Verder hebben de Starlink satellieten de optie om bij EOL zichzelf uit hun baan te verwijderen en op te branden in de atmosfeer. Mocht dit systeem kapot zijn, dan is de baan laag genoeg dat ze vanzelf binnen een paar jaar als nog naar beneden komen.

Effectief zal een LEO communicatie systeem een hoop plaats in GEO en ruimte puin schelen omdat GEO objecten bij EOL naar een graveyard baan gestuurd worden en daar altijd zullen blijven. Bonus dat een LEO communicatie systeem een lagere latency heeft dan een GEO systeem.

• “… en op pure winstbejach gebaseerd.”

Dat is normaal gesproken wel de bedoeling van een commercieel bedrijf.

Voor mij is het dan wel weer een verzachtende factor dat Elon Musk vrijwel al zijn geld direct weer in SpaceX steekt om zijn “Masterplan”, “To become a multi planetary species” te verwezenlijken.

Daar heeft hij heel veel geld voor nodig en hij is gewoon geniaal in het verzinnen van manieren om veel geld te genereren… Meestal met een hoog ondernemers risico, in iedere sector disruptive, maar keer op keer geniaal gebleken. (PayPal, Tesla, SpaceX (+ StarLink), Neuralink, Boring Company, Hyperloop)

• De man is alleen maar bezig een standbeeld voor zich zelf te bouwen , en het maakt hem niet uit in welke tuin het is en wiens uitzicht hij bederft. En wie hij hier mee beschadigd. eerdere gedane investeringen in andere telescopen worden minder waard. vr gr rob

• We zitten in een geestdodende communicatie dip met al die mobieltjes. En de behoefte wordt steeds maar groter door de commercie die je voortdurend opzadelt met steeds meer onnodige bagger om je zinloos bezig te houden en waar mogelijk je financieel te plukken. …. maar dat is mijn mening 🙂 De totale afhankelijkheid van communicatie gaat ons t.z.t. aardig opbreken, chaos.. De meeste mensen functioneren al niet meer zonder mobieltje.

• Er zijn inderdaad veel mensen die zich op een geestdodende manier bezighouden met diensten die hier handig op inspelen op internet.
        Maar om communicatie met mobieltjes nu maar gewoon gelijk geestdodend te noemen…
        Dat heeft meer te maken met het feit dat we het hier te goed hebben en mensen niet meer weten wat ze moeten met hun tijd.

Ik lees Astroblogs op mijn telefoon in de trein op weg naar mijn werk. Geestdodend? Nee hoor. Interessant.
        Ik kijk van de andere kant ook de livestream van Falcon 9 raketten die 60 starlink satellieten in een baan om de aarde brengen… (vandaag nog) Niet geestdodend… Ik kan niet wachten tot het beschikbaar komt. Niet voor mezelf. Maar juist voor dat deel van de wereld waar men nu van al deze “geestdodende” communicatiemogelijkheden verstoken blijft. Ik verwacht dat de mensen die daar wonen door een nieuw venster op de wereld ook de mogelijkheid krijgen zich te ontplooien of in opstand te komen (schooling / voorlichting / ontdekken hoe vreselijk zij uitgebuit worden)

Starlink gaat overigens niks doen voor je mobieltje hoor… Je hebt een ontvanger/antenne nodig zo groot als een pizzadoos. Dat is wel weer perfect om weer een lokaal wifi netwerk mee te ontsluiten (van een school ergens in de rimboe)

2. jan brandt zegt

Helemaal mee eens om ook de amateursterrenkunde-wereld bij dit protest tegen hemelvervuiling te betrekken.
    Eh…effe een “hoe kunnen wij van dienst zijn-mailtje” naar Ewine??

• Ewine is de baas van de IAU, dus van de beroepsastronomen. Die gaat zich hier niet tegenaan bemoeien, met zo’n petitie van amateurs (al zal ze ‘m vast van harte ondersteunen). Kortom, we moeten gewoon zelf zo’n petitie opstellen en ter ondertekening aanbieden. Dat laatste kan ik wel doen via Crowdsignal, via welke ik altijd de polls en de Astro-Top 25 regel. Mmmmmm, als jij nou eens een concept-petitie opstel, dan gooi ik ‘m wereldwijd in de lucht. 😀

• Ja, goed idee Jan. Al vind ik wel dat dan de burgerluchtvaart ook nogal (licht-)vervuilend is en meegenomen moet worden in de petitie. Enne , niet te vergeten al die kassen bij mij in de buurt die de hemel oranje kleuren. En ook die lichtshows soms in de buurt met al die laserstralen. En ik erger mij ook aan vogels die soms overvliegen dwars door mijn beeld. Maar het meest erger ik mij aan al die bewolking nacht na nacht, kan die ook mee in de petitie ?? Ik zou er een stevige lijst van maken . Ik heb ook al een strijdlied.
      Te zingen op de melodie van van een vergeten liedje uit 1899 :

Ontwaakt astronomen der aarde
      Ontwaakt! verdoemd in lichtend sfeer
      Reed‘lijk veel omcirkeld nu de Aarde
      en die satellieten worden al meer en meer
      Sterft, gij Starlink satellieten
      Slaaf astronomen, ontwaakt! ontwaakt!
      De wereld steunt op nieuwe blikken
      het heelal heeft ons aangeraakt

3. voxnulla zegt

Het is goed om hierover de discussie aan te gaan en een oplossing te zoeken, zoals SpaceX al aan het doen is met het testen van andere coating of materialen in situ, maar dit project stopzetten is onzinnig.

Alle voorbeelden waar je een reeks Starlink objecten ziet, zijn opnames van een reeks satellieten die nog niet hun uiteindelijke LEO baan hebben. Die baan is hoger en de objecten zullen verder uit elkaar staan.

De huidige generatie Starlink zal ook vrij snel, binnen een paar jaar, terug vallen omdat ze kapot of te oud zijn. Hun vervangers zullen de laatste “anti spiegeling” technologie met zich mee brengen waardoor het probleem in hun uiteindelijke baan nog veel minder zal zijn.

Zelfs met duizenden van deze objecten in LEO, is het een triviaal gegeven om, zelfs bij lange sluitertijden, deze objecten niet mee te nemen in de opname, mocht je toevallig net een opname maken waar weerspiegeling een probleem kan zijn. Dat was met Iridium ook zo, er is geen reden om aan te nemen dat dit met StarLink niet zo zou zijn.