19 maart 2024

Voor het eerst water ontdekt op de zonbeschenen kant van de maan

Montage van SOFIA en een voorstelling van de watermoleculen in rotsen op de maan. Credits: NASA/Daniel Rutter

Gebruikmakend van NASA’s Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) én de Lunar Reconnaissance Orbiter – óók van de NASA – hebben onderzoekers voor het eerst water ontdekt aan de door zon beschenen kant van de maan. Deze ontdekking betekent dat de maan mogelijk meer water bevat dan gedacht en dat water niet alleen voorkomt in de koude, schaduwrijke diepe kraters bij de polen van de maan. Met SOFIA – een grote Boeing 747 vol met apparatuur, zoals de infraroodtelescoop Faint Object infraRed CAmera for the SOFIA Telescope (FORCAST) – heeft men watermoleculen (H2O) ontdekt in de Clavius krater op het zuidelijk halfrond. De watermoleculen zitten in kleine stukjes glas en in maanstof. Het gaat niet om grote hoeveelheden: in de Sahara woestijn zit vermoedelijk honderd keer zo veel water als dat er op de maan zit. Wel lijkt het er op dat het water ook op andere plekken is dan in de diepe kraters, op plekken waar nooit zon komt en waar het water ook niet kan verdampen. Het moet nog blijken of het water van nut kan zijn bij de bemande ruimtevaart die de NASA van plan is (het doel is nog steeds om in 2024 weer Amerikanen op de maan te krijgen).

Hier het vakartikel over de waarnemingen met SOFIA aan het water op de maan, verschenen in Nature Astronomy. Bron: NASA.

1. Tekstuele verschrijving. Alle kanten van de maan zijn zonbeschenen. Bedoeld is dat er water is gevonden ook op plekken op de maan waar de zon op valt.

2. Door de zon beschenen oppervlakken van de maan?

3. Erik van der Veen zegt

Wat ik wel raar vind is dat ik nu op Amerikaanse Youtube Channels hoor/zie dat rond dezelfde tijd als deze aankondiging er nog iets misschien wel belangrijkers aangekondingd is.
    Daarover heb ik eigenlijk op mijn twee favoriete wetenschappelijke nederlandse site (jullie en scientias) niks gelezen.

Best belangrijk. IK hoop dat dit betekend dat we zometeen met Biden niet ineens weer een heel andere koers gaan krijgen voor Artemis.