30 april 2024

ALMA vindt meer dan 100 soorten moleculen in het ‘starburst galaxy’ NGC 253

Met verschillende kleuren worden de moleculen aangeduid die met ALMA werden gevonden in NGC 253. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), N. Harada et al.

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili meer dan 100 moleculaire soorten te ontdekken in NGC 253, een zogeheten ‘starburst galaxy’, een sterrenstelsels met een grote geboortegolf van nieuwe sterren gelegen op 10 miljoen lichtjaar afstand in het sterrenbeeld Schilder (Pictor). Al die moleculen wijzen op vele soorten sterren die in het stelsel aan het evolueren zijn en die de moleculen produceren. Het internationale team dat de ontdekking deed stond onder driekoppige leiding van Sergio Martin (European Southern Observatory/Joint ALMA Observatory), Nanase Harada (National Astronomical Observatory of Japan) en Jeff Mangum (National Radio Astronomy Observatory).

NGC 253. Credit: ESO

Waarom er in NGC 253 een uitbarsting van nieuwe sterren plaatsvindt is niet bekend. Het sterrenstelsel werd onderzocht in het kader van het ALCHEMI (ALMA Comprehensive High-resolution Extragalactic Molecular Inventory) project. De productiegraad van sterren in NGC 253 ligt zo’n 30 keer hoger dan in ons eigen Melkwegstelsel. Mogelijk komt het omdat er in het centrum van het stelsel veel meer gas is, zoals uit de waarnemingen blijkt. Met ALCHEMI waren de sterrenkundigen in staat om een uitgebreide atlas samen te stellen van moleculen die gedetecteerd zijn in NGC 253.

Meer over de moleculen in NGC 253 is te vinden in het vakartikel van Nanase Harada et al, The ALCHEMI Atlas: Principal Component Analysis Reveals Starburst Evolution in NGC 253The Astrophysical Journal Supplement Series (2024).