22 oktober 2017

Lancering Delftse Stratosraket geslaagd

De Stratosraket

De Stratosraket

Afgelopen dinsdag is de lancering van de door Delftse TU-studenten gebouwde Stratosraket geslaagd en werd het Europese hoogterecord voor amateurraketten verbroken. Rudy berichtte er afgelopen dinsdag ook al over in een commentaar, maar dat heeft misschien niet iedereen gelezen. De Stratos bereikte in enkele seconden een hoogte van 12.551 meter. Het vorige record stond op 10.688 meter en was door Britse amateurs gevestigd, toen ze in 2000 een raket lanceerden in de woestijn van Nevada. De vier meter lange Stratos, gewicht 52 kilogram, werd aangedreven door een motor die vermoedelijk liep op Rocket Candy, een mengsel van kalium-nitraat en sorbitol (een mengsel van kunstmest en suiker). Ik spreek hier nadrukkelijk van ‘vermoedelijk’ omdat de bouwers er nogal geheimzinnig over doen. Net zoiets zeker als het geheime recept van Coca Cola. 🙂 Zoals gezegd werd het record verbroken, maar

Reacties

  1. Niet alleen een Amerikaans record, het is tevens het huidige wereldrecord.

    Ik heb het idee dat er misschien toch meer uit de Stratos te halen moest zijn. Begrijp me goed, het is natuurlijk een prestatie om zo'n raket succesvol te bouwen en lanceren, maar er zijn een paar dingen die opvallen als we de vlucht van de Stratos vergelijken met die van de GoFast.

    De GoFast had een eindsnelheid van 5500 km/h op een hoogte van ongeveer 15 km. Je kunt uitrekenen(*) dat de raket, nadat de motor z'n werk had gedaan, in een vacuum met deze eindsnelheid maximaal 119 km had kunnen afleggen. Dus de theoretisch maximaal haalbare hoogte van de GoFast was 134 km, met een daadwerkelijk behaalde hoogte van 116 km zat men er dus niet ver vanaf.

    De Stratos haalde een eindsnelheid van 3600 km/h, in een vacuum is dan de maximaal af te leggen afstand bijna 51 km. Deze eindsnelheid werd bereikt op een hoogte van ongeveer 6 km, dus de theoretisch maximaal haalbare hoogte van de Stratos was ongeveer 57 km, met een in werkelijkheid behaalde hoogte van 12,5 kilometer zat de Startos daar dus fors onder.

    Het enige wat ik kan bedenken dat het verschil kan veroorzaken is het verschil in hoogte waar de eindsnelheid werd bereikt. De luchtdruk op 6 km is ongeveer 45% van wat het is op zeeniveau, op 15 km is dat ongeveer 12%. Kennelijk was de lucht tussen 6 en 12,5 km hoogte dik genoeg om de Stratos met een snelheid van 3600 km/h helemaal af te remmen…

    De vraag is of het niet mogelijk was geweest om het ontwerp van de raket zodanig aan te passen dat de eindsnelheid op een grotere hoogte zou worden bereikt.

    (*) Met een snelheid v en valversnelling g is de afgelegde weg

    s = v^2 / 2g.

  2. He Rudy, kan jij niet eens kontakt opnemen met die TU-studenten en ze jouw verhalen vertellen? Biedt nogal wat perspectief op betere prestaties. 🙂

Laat wat van je horen

*