23 oktober 2017

Messenger’s ontdekkingen op Mercurius

De Rembrandtkrater

Op 6 oktober 2008 vloog de Messenger van de NASA langs de binnenste planeet van het zonnestelsel, Mercurius. Dat was z’n tweede passage, na de eerste rendez-vous van 14 januari 2008. Bij de tweede passage werden meer dan 1.200 foto’s genomen met hoge resolutie van het oppervlak van Mercurius. Ook werd met andere instrumenten onderzoek gedaan naar de kleinste planeet van het zonnestelsel. Dat leverde een aantal ontdekkingen op, waarover vandaag in een viertal artikelen in het Amerikaanse wetenschappelijke vakblad Science werd gerapporteerd. Even de belangrijkste ontdekkingen op een rijtje:

• ten eerste werd duidelijk hoe sterk de interactie is tussen het magnetisch veld van de planeet en de zonnewind. Die interactie was ook al op 14 januari 2008 gemeten en met de metingen van 6 oktober 2008 erbij werd duidelijk hoe dynamisch die interactie is. Sowieso kwam van de Messenger de bevestiging dat Mercurius een magnetosfeer heeft, hetgeen al 35 jaar geleden door de Mariner 10 verkenner werd waargenomen.
  • ten tweede werd een enorme inslagkrater gezien van maar liefst 700 km in diameter. Deze krater, die niet eerder werd gezien, heeft de naam… Rembrandtkrater gekregen! 😀 Met een leeftijd van 3,9 miljard jaar is deze krater j