18 december 2017

De speurtocht naar de mislukte supernovae

Hoe vinden we mislukte supernova?

Als een zware ster aan het einde van z’n laatste verbrandingsfase is aangekomen – de ijzerverbranding – resulteert dat in de meeste gevallen in een supernova, een gigantische explosie waarbij de buitenlagen worden weggeblazen en de kern ineenkrimpt tot een neutronenster. Berekeningen laten zien dat in 10 tot 20% van de gevallen – als er sprake is van een z

1. eh…ben ik nou gek (enne…geen commentaar hierop graag..ha..ha..!!) maar in dat neutrino mislukte zwarte gatenkaas verhaal zit mijnsinziens toch iets heel onlogisch???…want "bla..bla…alles verdwijnt meteen in het ter plekke spontaan gevormde zwarte gat" behalve dan die paar (antie) neutrino'tjes. Als nu werkelijk geen enkele maar dan ook echt geen enkele photon, om maar eens het snelste lid van de club te noemen, aan de greep van dat zwarte gat weet te ontsnappen waarom dan wel die paar lullige neutrino's, die ook nog eens een, zij het dan een heel klein ietsie pietsie, beetje massa hebben….en dus er dus minder hard "de kosmische sokken" in kunnen zetten?? Mis ik nou iets of ben ik nou zo slim en zijn zij nou zo dom…( of andersom)..om maar eens voor de verandering "die andere verlosser" te quoten!!??

Nu ben ik bekend met de "verdampende zwarte gaten" van ene S. Hawking, maar volgens mij is dat hier toch niet helemaal van toepassing….en "Ja" ik realiseer mij terdege dat ik, als (J)man van de astronomische praktijk zijnde,mij nu een beetje op het voor mij iets gladdere c.q. onbekendere theoretische ijs begeef, maar toch….

He who wishes to enlighten me, cometh forward!!

2. Die neutrino's tuffen met gemak door een lichtjaar lood, terwijl fotonen zich al laten tegenhouden door een simpel velletje papier. Ik denk dat dus die neutrino's zich niet zo gemakkelijk laten grijpen door zo'n zwart gat en makkelijker richting de 'vrije' ruimte kunnen ontsnappen.