22 oktober 2017

Materie-antimaterie asymmetrie wellicht veroorzaakt door rotatie Melkweg

Veroorzaakt de rotatie van de Melkweg de asymmetrie tussen materie en antimaterie?

In een perfect symmetrisch heelal zouden materie en antimaterie in gelijke hoeveelheden moeten voorkomen. In werkelijkheid echter zien we alleen materie om ons heen, jij en ik, de planeten, de sterren, complete sterrenstelsels, alles is opgebouwd uit loepzuivere materie. En da’s maar goed ook, want als materie en antimaterie bijeenkomen annihileren ze, vernietigen ze elkaar tot licht. Onderzoek aan verval van B-mesonen laat overduidelijk zien dat materie iets vaker ontstaat dan antimaterie, hetgeen met CP-schending noemt, de schending van de symmetrie van lading en pariteit. Maar met dat ‘ietsje vaker’ krijg je geen universum wat voor het grootste deel bestaat uit materie. Vraag is dus wat precies het grote overschot aan materie heeft veroorzaakt. De Engelse natuurkundige Mark Hadley (Universiteit van Warwick, Engeland) denkt dat de oorzaak mogelijk gelegen is in de rotatie van onze Melkweg. Door de enorme massa van de Melkweg – pakweg 200 miljard sterren plus de nodige gas- en stofnevels

1. Jan (H) zegt:

Huhh? Door de draaing van onze Melkweg? En al die andere miljarden sterrenstelsels dan? De melkweg is ook maar een fractie van het heelal. Die kan toch niet met zijn rotatie in zijn eentje bepaald hebben dat het hele universum uit materie bestaat?

2. Maar pas was er ook een onderzoek dat aangaf dat heel het universum roteert. Dus dat geeft meteen een verklaring voor de CP-schending in het ganse heelal?

Kom maar op met die nobelprijs:-)