19 augustus 2017

Bizar systeem van diamanten planeet draaiend om pulsar ontdekt

Impressie van het pulsar-planeetsysteem PSR J1719-1438

Probeer je het volgende voor te stellen: een dubbelster, waarbij de ene ster – welke op onze zon lijkt – evolueert van het rode reus-stadium via het witte dwerg-stadium naar een planeet-stadium, waarbij de planeet geheel uit gekristalliseerd koolstof, zeg maar diamant blijkt te bestaan, en de andere zwaardere ster als supernova explodeert, daarbij z’n buitenlagen wegblazend en waarbij de kern als snel roterende milliseconde-pulsar overblijft. Zo’n bizar systeem is inderdaad gevonden door sterrenkundigen en het heet J1719-1438, 4000 lichtjaar van ons verwijderd in het sterrenbeeld Slang (Serpens). Ja, het klinkt inderdaad bizar: hoe kan een ster

1. A. Vandersloot zegt:

Een nieuw ontdekte planeet met een soort van diamantstof is aantrekkelijk om over te mijmeren. In de lilaca wordt alles gezien als iets in de mens zelf. Logischerwijze is deze planeet dus ook in het eigen menselijke lichaam te ontdekken en te onderzoeken. De nieuw ontdekte planeet is vierduizend lichtjaren van de aarde verwijderd, maar de planeet in de mens zelf is niet zo ver weg. Het zou zeker de moeite waard kunnen zijn om hem in het lichaam te ontdekken en te zien wat hij in de werkelijkheid betekent voor de ontwikkeling van de materie in een evolutie van licht.