19 oktober 2017

Kepler ontdekt eerste planeet in bewoonbare zone om zonachtige ster

Impressie van de exoplaneet Kepler-22b

De ruimtetelescoop Kepler heeft vlakbij de ster Kepler-22, 600 lichtjaar van ons verwijderd, een exoplaneet ontdekt die zich in de bewoonbare zone van die ster bevindt. De ster is van spectraalklasse G, net als onze zon, en daarmee heeft ‘ie ook dezelfde eigenschappen als de zon. De exoplaneet – Kepler-22b genaamd – is 2,4 keer zo zwaar als de aarde en in 290 dagen draait ‘ie

1. Dit vind ik nou echt geweldig spannend. Toch geweldig dat we slechts enkele tientallen jaren geleden niet eens zeker wisten of er uberhaupt wel exo-planeten zouden bestaan.

Zouden we tijdens ons leven nog bevestiging van buitenaards leven gaan krijgen? Want volgens mij is het geen kwestie meer òf we dat ooit vinden, maar wanneer we dat zullen vinden.

2. echt super geweldig

ik ben een jongen en ik hou heel veel van astronomie en ik weet er alles van maar nu wordt het een beetje saai want ik had alles gehad maar nu is er weer een nieuwe om t bestuderen

3. Dani, het leuke van sterrenkunde is dat er altijd weer nieuwe dingen worden ontdekt en dat denkbeelden die we ooit hadden achteraf weer anders blijken te zijn.