17 oktober 2017

Zwarte gaten breken stervorming in zwaarste sterrenstelsels af

Met behulp van de APEX-telescoop hebben astronomen een sterk verband gevonden tussen de krachtigste uitbarstingen van stervorming in het vroege heelal en de zwaarste sterrenstelsels van nu. De hevige stervorming in de sterrenstelsels werd abrupt afgebroken, waardoor ze eindigden als de huidige zware

1. Olaf van Kooten zegt:

Ik vraag me het volgende af: de centrale bulge van spiraalstelsels kent overeenkomsten met elliptische sterrenstelsels. We kennen ook spiraalstelsels met een omringende gas- en stofschijf. Is het mogelijk dat massieve elliptische stelsels waarvan het centrale zwarte gat tot rust is gekomen, weer een nieuwe stofschijf kunnen aantrekken? Ik heb het hier niet over het opslokken van een spiraalstelsel (dat zou het centrale zwarte gat weer voeden), maar dat door het langzaam aantrekken van high velocity clouds (hete wolken van interstellair waterstof) en koude waterstofwolken zich een nieuwe schijf zou kunnen ontwikkelen? Ik snap dat dit bij de meeste elliptische stelsels niet opgaat (die komen in gebieden met een hoge "galaxy-dichtheid" voor, waar botsingen aan de orde van de dag zijn), maar elliptische stelsels in 'rustiger' gebieden, zouden die op deze wijze weer "tot leven gewekt" kunnen worden?

2. Da's inderdaad een interessante discussie, over de vraag of er een evolutionaire verwantschap bestaat tussen elliptische en spiraalsterrenstelsels. En of ze wellicht fasen hebben waarin ze even een andere gedaante aan kunnen nemen, zodat een elliptisch stelsel even op een spiraalstelsel lijkt en andersom. Ik zou even niet weten wat nou de laatste gedachten hierover zijn van de dames/heren wetenschappers, maar net als met het steeds vager wordende onderscheid tussen sterren en planeten (met allerlei gradaties van bruine dwergen en grote gasplaneten) is ook de kosmische dierentuin van sterrenstelsels steeds bonter en hoe meer we erover ontdekken hoe complexer het allemaal lijkt te zijn.