12 december 2017

Hubble en Herschel zien de Paardenkopnevel, maar dan anders

Herschel_paardenkopnevel
De beroemde Paardenkopnevel (Barnard 33) in het sterrenbeeld Orion is al heel vaak gefotografeerd, zowel door amateurs als door professionals. Maar recente opnames van deze 1300 lichtjaren ver weg gelegen absorptienevel door de Hubble

1. Jan (H) zegt:

Ziet er spooky uit zo. Het heeft wel wat weg van die tentoonstelling “body word”. Alsof je de horsehead nebula ontdaan hebt van zijn huid.

• Ja inderdaad. Ik vind het ook wel opmerkelijk dat in het infrarood de achtergrond van de Paardenkopnevel, dus het gebied er eigenlijk boven, strak donker is en dat je sterren en ver verwijderde sterrenstelsels ziet. Kijk je daarentegen in optisch licht (zoals hier te zien: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paardenkopnevel.jpg ) dan is die achtergrond helemaal roze verlicht, vermoedelijk van gas dat door het UV-licht van de jonge, zware sterren in de buurt tot lichten wordt gebracht.

2. Wat ik mij afvraag, veranderd de vorm van de nevel wel eens?

• Op onze menselijke tijdschaal zal de nevel nauwelijks veranderen. Bij supernovarestanten of uitgestoten schillen van sterren wil men nog wel eens veranderingen zien, maar voor de Paardenkopnevel is dat niet het geval. We zien ‘m hooguit veranderen door het gebruik van verschillende instrumenten.