13 december 2017

De levensduur van een top quark: minder dan een biljoenste van een biljoenste van een seconde

top_quark_particle_zoo

De Amerikaanse deeltjesversneller Tevatron is al een poosje gesloten, maar het wetenschappelijk team van de CDF-detector, welke aan die deeltjesversneller verbonden is eh… was, wist er deze week nog een artikel uit te persen, waarin gemeld wordt dat de levensduur van het in 1995 ontdekte top quark – met een massa van

1. als het is GEMETEN, is het ook vastgelegd.

dan zal het met de nodige vertraging dus ook voor ons aantoonbaar//waarneembaar.gemaakt kunnen worden.

zoniet , ja precies.
    precies dus (*_*), doe een snel-scan van de bron met of zonder kennis.

2. meten is het vastleggen van een waarneming,
    de bron vermoed eea tussen A en B, maar kan dat niet aantonen , zie artikel.
    moeilijker wil ook ik mijzelf het niet maken.

3. OK het is 1% minder cryptisch. Wat bedoel je met “de bron vermoed eea tussen A en B”?

4. De natuurkundige Tomasso Dorigo de schrijver van de Bron: voor de levensduur van het top quark Quantum Diaries Survivor geeft middels een aantal realistische onderzoeken een benadering aan van hoe de werkelijkheid er uit zou kunnen zien.
    hij geeft aan : door technische beperkingen van allerlei aard berust de geinterpreteerde “meting” op een gewogen gemiddelde.
    inhoudelijk kan ik er niets over zeggen maar taalkundig wordt er eveneel armslag genomen als in de dagelijks te moeten herroepen stelling dat o.a. alle even zware sterren hetzelfde zijn.
    en echt dat geeft ( voor beiden) helemaal niks, behoudens dat stelligheid nog niet op zijn plaats is.

5. Yep, het blijft meten met een zekere mate van onzekerheid, aangeven door het “confidence level” (in het wetenschappelijke bronartikel in twee gradaties: 68% C.L. en 95% C.L.). Maar wat doet dat eigenlijk af aan de strekking van de Astroblog, dat het top quark een zeer korte levensduur heeft? Moet ik melden dat nog maar de vraag is of z’n levensduur erg kort is en dat het ook honderd jaar kan bedragen?