18 augustus 2017

Massaverhouding tussen protonen en elektronen al 7,5 miljard jaar constant

FON onderzoekers op bezoek bij ALMA

Een onderzoeksteam onder leiding van de Nederlandse Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) heeft opnieuw bewezen dat de massaverhouding tussen elektronen en protonen de afgelopen 7,5 miljard jaar gelijk is gebleven. De groep heeft hiertoe een groot aantal metingen verricht, die het resultaat van eerdere onderzoeken lijkt te bevestigen.

De massa van een proton is 1836,152672 keer zo groot als de massa van een elektron. Die verhouding, en daarmee de structuur van alle moleculaire materie, is 7,5 miljard jaar lang precies hetzelfde geweest – althans binnen een marge van een honderdduizendste procent. Dat concludeerden natuurkundigen van het FOM toen zij vorig jaar met de Effelsberg-radiotelescoop naar methanolmoleculen buiten het Melkwegstelsel keken.

Methanol (CH3OH, de eenvoudigste vorm van alcohol) is gevoelig voor veranderingen in de proton-elektron-massaverhouding. Een kleine afwijking zou de structuur van het molecuul, en het bijhorende absorptiespectrum, duidelijk be